Förberedelser är i full gång

JO så är det ju.... Arrhhh.. det är med blandade känslor, verkligen...
 
Redan när det var betalt och klart kände jag hur jag började nervösa mig som Kjell Enhager säger. Jag sa till mig själv:- Ok Janet, nu nervösar du dig som faan! Alllt va du kan! Rejält! NEJ bättre kan du! Meeer! sen blev det så himla jobbigt att nervöa sig lixom. Man blev ju trött. Så fortsatte det så några dagar. Sen va de inge kul o nervösa sig mer. Nu är det väl eg mer exalterad över att det ska bli av, känns det som. Kommer nervöseriet tillbaka ska jag försöka göra samma sak igen, säger till mig själv att nervösa mig som faan helt enkelt så är det kanske inte lika fränt att va nervös då..
 
Hahaha, tappar fokus när jag tänker.. det är en annan sak som kännetecknar att hjärnan är någon helt annan stans.  Men iaf...
 
Hur förbereder jag oss då?
 
Jag börjar alltid baklänges, dvs vid träningsdagarna. Fast jag har nu insett att jag behöver eg tänka på dagen efter vi kommit hem. Kjelle säger at man ska inte bara nå toppen, man ska ner oxå..Fan.. jag har missat det igen.. Gjorde samma miss när jag studerade, räknade bara fram till jag skulle tenta och inte till 2 dagar efter.. sket med..
 
Jo, jag har börjat lägga ihop min kost inför dagarna vi kommer vara borta. Grönsakssoppa, chiagröt, frukt, nötter, ev baka mitt nya bakverk som är så nära kärleksmums/mockarutor det går att göra en kaka utan gluten/vitt socker/mjölk/soja fri. Vad mer? Jo, smootiesar barnvarianten supersmidig snabb energi precis efter ridning så blodsockret stannar kvar. Jag vill inte ha typ bröd och sånt med mig, det bara fyller tarmen och kan göra det oroligt.
 
Jag har fått tag på antiinflammatioriska plåster som jag testar och det verkar peppar än så länge fungera riktigt bra. Även gurkmeja och svartpeppardroppar. Jag har hormonplåster hemma och även fler B12 där jag kommer spruta på torsdagen innan så jag kommer vara ganska högt i b12 under helgen.
 
Vi kommer sova i bilen så renskinnet ska med och marinoull filten. Kläder som ullbyxor, marinoullställ med mommens hemmastickade ulltröja såklart. Regnkläder. vi kommer göra 4 uppsättningar påsar med schabrak och sadelgjordar. Är det regn är det lättare att bara byta än för oss att lägga energi på att rengöra spännena till nästa ridtid, bara lägg tillbaka i kassen och ta nästa kasse, end of story. Troligen kommer jag göra lika dant med kläderna till mig, ha 4 färdig uppsättningar i påsar så man har torra kläder ant att byta med eller rida i.
 
Uffe kommer lämnas på Charlottenlind då vi inte finner någon lösning till honom här hemma, känns skit att behöva lämna honom. Det är inte dyrt men det springer iväg i pengar såklart. Han har varit hos Lottie förr när vi inte hade egen vibba så han känner igen sig garanterat. Men skulle ändå velat ta med honom för min sinnesfrid och kontrollbehov.
 
Exito har börjat köras in för att klara två pass a 30 min/dag med  1 till 2 ggr/v fram tills vi åker. Än så länge verkar det funka. Det enda som jag inte får att funka det är att rida 30 min på ridbana med galoppinslag om de är ett medeltempo. Då får han kännig i hf, så.. Fram tills träningshelgen kommer jag endast rida på slingan, rida ut och träna eller göra skrittövningar och handarbete på ridbana men ingen galopp på ridbanan för att riskera något. Vi vet ju där kom en atros-nibb efter olyckan och för att hålla den så lugn det bara går (den har inte varit aktiv sen vi tog av skorna men verkar ändå kännas och belastar på något vis) får jag nog välja mina stunder helt enkelt.
 
Han behandlades med akupunktur i går av Alternative Healthworks och han kommer behandlas en gång till innan vi åker. Igår gick vi åter på hans rotation i bålen. Vi har under dessa 1.5 åren skalat och skalat på symtom efter olyckan och vi har börjat komma ner till kärnpunkterna nu. vä sida länd och rotationen i bålen samt vävnadsskadan samma sida. 
När jag rider i den ena sadeln slår han upp ländryggen så den sadeln kommer gå ut till försäljning till min stora sorg, snyft men så är det och Lindah.se tränade jag för förra fredagen lärde mig ett knep att lossa på spänningen som blir av rotationen i hö manke och bog, genom att pressa min knoge mot hans halsmuskulatur under ritt, vilket gav ett ok resultat.
 
I morgon fredag är det dags för en ny Norah träning. Vi får se hur pigg han är. Om han är lite halvt avslagen kommer jag bara jobba honom för hand. Om han är pigg blir det att rida. Men magkänslan säger-för hand. Vi får se...
 
Jag fortsätter göra min morgonträning med mina övningar som töjer och stretchar kroppen med koordinations övningar. Idag har jag och Uffe gått 8 km runda vilket kändes helt ok. Under träningshelgen kommer jag inte ha utrymme att träna något pga att det blir för stor påfrestning för mig, men fram tills dess måste jag hålla min fysik så god jag bara klarar och ha koll på syreupptagningen.
Glutamine, Kreatin, BCAA, Q10, Hyaluronsyra, dropparna, antiinflammationsplåstret och Alka Mine som är en liiiten tepåse-lookalike man lägger i vatten som avsöndar kalk/magnesium och silver i vattnet tillsammans med corallsand (inte bruten corall utan som lossnar i stormar etc) kommer jag fortsätta med för att ge min mage bästa förutsättningarna och musklerna de bästa förutsättningar för att transportera syre med B12. Ättider, sovtider, andningsövningar så det kommer på rutin. Jag har fått mina ridtider för dagarna vilket är ok, förutom kanske sista dagen då ligger min tid till 15.00 så ev hoppar jag över den om han känns vissen.
 
Mentalt då. Jo, jag känner mig klar och bestämt mig för vad jag kommer vara nöjd med, var jag själv lägger ribban. Jag kommer inte ha fokus på någon annan och tyvärr kommer jag inte ha utrymme att vara social i den bemärkelsen som andra kan, det gör ont men det är bara att gilla läget om jag ens ska ha en chans. Stefan testgroomar här hemma, vilket han gör riktigt bra. Exito och han kommer bra överens. Men jag kommer får skriva små lappar till honom ändå och märka alla påsar med allt.
Jag spånar fortfarande på om jag ska göra ett videomess till Arne för att göra en kort 1.5 min beskrivning av exito och mig då det är första gången han träffar oss. Jag vill ju inte det ska gå över styr. 
 
En annan knut att lösa är hur vi ska göra med att Exito kommer stå boxad i väldigt många timmar under denna helg. Han klarar det ju knappt här hemma, hur gör vi bäst för hans kropp där? Lasern kommer ju åka med självklart och han kommer få extra med rödbeta och troligen även öka MD Movern dessa dagarna.
 
Ja, mkt att planera. Jag har inte börjat skriva medtagningslista än, det är helt bestämd i huvudet men det är för mkt än som måste "redas ut" känner jag. 
 
Japp.. Jag vet att jag är ute på halt väglag, över min kant, hoppat i fel båt men som min nyfunna bekant Josephine-Nathalie sa igår:- Ibland måste man även göra det för att se vart man står.. Det har hon så rätt i.
 
Jossan kommer hit nästa vecka med sin Bonito som råkade trilla ner för en klippkant i hagen och skada sig rejält. Vi ska utbyta erfarenheter pm skador men Jossan ska även hjälpa mig med coaching då hon är livs/ryttarcoach och mental tränare men även hjälper ryttare till känsla och kontakt i ridning. 
 
Jag ser mycket fram mot måndag-onsdag nästa vecka. Jag kommer berätta mer om det mötet senare.
 
Nu ska jag passa på att ta en välbehövlig vila innan lunchen bjuder på rödbetsbiffar med ångkokta grönsaker. Eftermiddagen ska jag fortsätta studierna om tarmbakterier via Soki Chois bok Kimchi och kambocha. 
 
Jag väntar 5 intensiva dagar. Jag har valt att acceptera dom för det är en extrem förberedelse inför träningshelgen. Om det inte går är det fortfarande gott om tid för återhämtning innan kursen.
 
Fredag Norahträning
Lördag Sticksträning DKA
Söndag Flyinge Tristan Tucker och kur dressyr SAAB Grand Prix
Måndag Jossan kommer
Tisdag Träna för Jossan
Onsdag Jossan avslut inkl KS behandling Charlottenlind
 
 
Min fråga till dig: Vad förbereder du dig på och hur ser din plan ut?