Analysens dag

Japp! Jag erkänner..Jag har en bestämd åsikt ibland, den kvarstår tills motsatsen bevisats. Dock har jag sällan en åsikt om jag inget vet om ämnet, då ser jag till att förkovra mig och efter det fatta ett beslut vad jag tycker för eller emot.. eller mittemellan.. Men det kan ta tid. Men det bästa är ju att man ändå lär sig så otroligt mkt av att tycka en del och att utforska framför allt. Tänk, ibland kan man faktiskt ändra sig, bara så där, för någon bevisar motsatsen. Den där någon är oftast hästarna själva.
 
Jag tänkte dela med mig lite av för eller emot idag.. eller mittemellan.
 
Klassikern.. Skor vs utan/boots-ich dvs nån form av hoveslag
Under alla år jag haft häst har jag haft skor, utan att tveka vid ridning. Mja, jo nästan. Islandshästarna skoddes av i november, gick ut på vinterbete till halva februari. Resten av halvan sattes det lugnt igång i skritt. På den tiden var det nästan alltid snö i februari vilket det ju inte är nu alltid, men iaf då skrittades de första veckorna utan skor. När den värsta snö och is lagt sig skodde man på och då ökades hastigheten. Jättebra. Det fanns inget som hette boots på den tiden inte. Möjligen silvertejp och lammskinnshanske..
 
Och så har jag fortsatt även om jag haft "vanliga" hästar nu i 12 år tror jag det är. Men så kom då Exito till Ljungagård. Gick bra att vara skodd fram tills olyckan. Han sattes igång med boots då det var extremt sparsamt han aktiverades och kort tid men när vi ökade mängden och längden valde jag ändå att ta till skor. Rätt och slätt helt ärligt, jag var så fed up på dessa förbaskade gummitofflor att trä på/av tvätta, byta muttrar osv. GAH!!!
 
Men.. Det gick inte.. Han blev halt efter 8 dagar med skor. Vi vet inte varför eller vad det beror på, det kan eg kvitta. Han skoddes av i väntan på avlivning. Men så piggnade han till! Och där är vi nu. Utan skor och verkar än så länge fungera under kontrollerade former givetvis. Öllöv har kommit men jag vågar inte gör ett skit om jag ska tala från hjärtat. Jag får svära över dessa gummitofflor och vara glad så länge han mår ok. Vi vet ju det kan vara över vilken dag som helst.
 
Här ser man ju fördelen med boots. En skadad häst kan vara smärtfri och fungerande. Jag har därför ställt mig mittemellan. Ja, till boots för de som behöver.
 
Barfota helt då? Asså seriöst?!! Det är ju bara de som ingår i bettlöst bomlöst huvudlöst-kategorin, hävdade jag som Silverbjälke innan. Så fick man sig en näsbränna. Har sett väldigt många hästar som går alldeles utmärkt barfota. Fritidshästar som tävlingshästar faktiskt. 
 
Jag har utvecklat min kunskap inom alternativa grenar, kanske de inte kräver lika .. ah.. vad ska jag säga.. mkt slitage, hästarna av annan modell? Dock är det otroligt mkt vändlingar och tvärningar så eg borde det slita mer.. Men.. aa.. nä.. jag har fått mig en näsbränna. Vissa hästar klarar sig alldeles utmärkt barfota oxå. Kanske underlag och hastighet har betydelse? Intressant att fundera över..
 
Skor uteslutet nu? NÄ, verkligen inte. Men jag tror att jag vänt på mitt synsätt. Från att vara skor först till barfota sist, till att säga testa barfota först och se var din aktivitetsgrad kommer ligga och utgå från det om skor behövs eller ej. En annan sak, hornet avgör om det kommer funka. Tex har Uffe problem med sin mage vilket gör att hans hovkvalitet inte är lika bra som Exitos. Uffe hade helst varit barfota men då hans horn är så svakt går det bara inte och han har ett rörelsemönster som ger ett extremt slitage på utsida bakhov och gör de helt skeva. Vilket gör det svårt för honom att vara skodd oxå.
 
Men håller på att utforska om det finns alternativ även för honom helt enkelt och jag tror jag funnit 2-3 olika lösningar att testa. Mer om det i senare inlägg.
 
 
 
Lösdrift vs på box varje natt
 
Jag är lösdriftsskadad som jag kallar det, ingen står på box här "bara för att". Då ska de va dåligt väder, en tidig träningsmorgon och jag inte vill rida en blöt häst, stormbyar eller fullständigt snökaos. Att ha boxat innan träningsmorgon är dessutom världelöst eg för är det nån gång man har stela hästar så är det bannemej då. När det är storm vill hästarna helst vara ute, inte gå in i grottan herregud, människa suck på mig.. (flåt då)
 
Jag har aldrig och kommer aldrig se vitsen med box. Jo, för de som arbetsrider dvs vallar djur eller arbetar på en åker 8 h/dag, självklart ska de vila, inget snack om det. Men.. hur många gör det? Nä, inte så många. Sen förstår jag det praktiska i det, säkerheten i det och tex hästar i rehab behöver få vila, unghästar behöver lära sig va själva eller sjukplats. Absolut ska box finnas och användas vid behov, men jag kommer aldrig förespråka daglig boxande bara för att.. svar nej från mej...
 
 
Tycka att min häst kan ridas över allt vs anpassa ridunderlag till häst och träningsform
 
Ja, .. suck.. Att vara uppväxt i Islandshästvärlden har verkligen varit en skyddad verkstad. Allt var möjligt utan större bekymmer.. Tja, det kan väl alla? och kunde dom inte var de loosers, så enkelt var det.. 
 
Men.. Där har jag fått mig en näsbränna, helt klart. Islandhästar och raser med fler gångarter än tre, klarar ofta en ganska karg terräng, De kan flytta sin vikt ganska snabbt mellan sina ben och göra sin fotförflyttning annorlunda så minimal belastning sker på ett ben åt gången. Tregångshästar har en förmånga att går de så går de.. Har de satt ner höger framben har de satt ner höger framben och då fullföljer man det heeela vägen ut, sen om kotan går i backen, en sena går av, spelar ingen roll. Höger framben vare.. Tregångare.. suck
 
Detta har jag blivit införstådd med och har ändrat min syn. Nej, det går inte att rida alla typer av hästar över allt, var jag vill.
 
Nästa är ju oxå temprament, avel och högt i blod. Nä, jag har oxå insett att alla kan inte galoppas över allt sjövilt som en Islandshäst kan. Ett varmblod på 600 pannor har ganska mkt muskler att sätta in som då dessutom gör byten i vartannat dvs har en bakdel med lustgas och en lång hals att spjärna med. Om vi då tänker oxå att de dessutom envisas med att hööööger framben ääär det så är ju skaderisken ökad med sisådär 2000% eller nått.. Iberiska hästar då? Ja, de är avlade för att möta tjurar, så en cykel eller barnvagn kan tas för en tjur och då åker bakdelen in i rappet och man får sig ett sidokast. Oftast är de hästarna visst snälla, men det är väl alla hästar? Ingen gör väl det för att vara dum? Betyder det att man aldrig ska rida ut? Givetvis inte, men under anpassade former, träning och underlag, sällskap etc. Man får helt enkelt lära sig vem sin häst är och vad den behöver för att må väl inte bara förutsätta.
 
Skador och rehab då? Precis, här är en annan kategori. De kan inte heller ridas över allt. Om de inte kan det då, är de lixom fel på dom då? Ja, kanske om man är inriktad på tex hoppning och hästs skador går upp vid hoppning, då har den hästen ju blivit "fel" för vad människan vill att den ska göra. Vissa sjukdomar/skador gör att de måste vara ett visst underlag för att de ska må väl. Vad ska man göra om det händer just min eller din häst? Ja, min har det ju hänt så jag vet ju vad jag gör, men vad gör du?
 
Vår vän Anna Maria Andersson som arbetat i galoppvärlden i hela sitt liv, sa för länge sen att ingen galopphäst säljs utan att ägaren talat om vilken banmaterial den gillar bäst, om det finns en skada/smärta att ta hänsyn till. Då vet man och då kan man lätt hjälpa hästen att hålla oxå. Inte som i ridvärlden, hugger varandra i ryggen och är oärliga. Nä, tänka på hästens bästa. Någon annan kanske kan ge hästen det liv den behöver för att må bra om du inte kan det, men berätta då hästens historia.
 
 
 
Ridstilar olika eller desamma?
asså.. funderar.. den som säger att all ridning är detsamma.. funderar.. ahhh.. jag vet inte.. den har nog inte testat tillräckligt många olika grenar än för att ens kunna uttala sig. Alla vill vi ha snälla, arbetsvilliga hästar så långt är det ju lika. Men visst vill vi ha hästar som matchar det ändamålet vi ämnar testa, tex hoppning, eller valla kor? Rids hästarna verkligen på samma sätt? NÄ.. inte om du frågar mig. 
 
Det märks extremt mkt nu när man tittar in i vapenkonsten. Visst är det drag av dressyr, samling, extremt lydnad etc etc men hjälpgivningen och på vilket sätt man gör det, huvudplacering, energi, centrumplacering, gångarters utseende, mja.. nä... 
 
Jag tycker det är tjusningen med att det finns olika raser och olika grenar. Det gör ridningen så stor och intressant, lärorik på många sätt. Men tyvärr håller man på att avla bort mkt av detta fantastiska idag. Det heter tävling och pengar inkl människans dumhet och girighet på djuret hästens bekostnad. DET tycker jag är extremt jobbig. Jag tycker det är sjukt onödigt. Att man korsar hästar för att få hållbarare ras, det köper jag, men att göra det eller att en viss ridstil ska få mandat på att vara "den rätta", det gör mig vansinnig.
 
Mikael Gascon USA var precis och red Mongolian Derby. Han kom dit i tron om att han skulle lära mongolierna ett och annat om att fostra hästar. Men han fick då lära sig ett och annat i stället. En lugn häst anses inte vara en frisk häst eller bra häst, i Mongoliet ska hästen vara så galen och vild den bara kan. Man tackar Gud för gåvan och gör inga ansträningar till att tämja den. En vild häst är en bra häst. 
 
Vem säger att de vi gör är det rätta????
 
 
 
Mycket blandade tillskott och foder vs el naturale
 
Islandhästar fick hö dvs torrt gräs aldrig plastat, fodertran som är torskleverolja och kalk. That was it. På senare tid när vi tävlade högt fick tävlingshästarna musli med massa majs i. Det var poppis då. Så fort de va ur tävling var det tillbaka till naturale stuk igen.
 
De hästar jag har idag vill jag fortfarande ha så naturligt det går men såklart anpassat efter det arbetet de utför.
Exito som är 100 kg tyngre och 12 cm högre än Uffe blir tjock på samma mängd foder som Uffe for som inte alls blir tjock. Det borde ju vara tvärt om? De får idag, gräs, torrt hö, grenar och löv/bladverk, St Hippolyt Glyx Mash, Mikrovital från samma företag, sockerfri lusern. Exito får även ett tillskott på hel havre vilket märks när man plockar bort, då tappar han lite gnistan. Skulle Uffe klara havre? Svar aldrig i livet! Dels skulle han bli så toppad men främst klarar hans mage inte det, det blir feljäsning och tittar man utifrån vilka rasen har är korsad med och hur de lever i Camargue, så ska han verkligen inte ha något alls mer. 
 
Tillskott då? Ledpreparat, örter osv. Det har tagit emot. Nått så fruktansvärt vad det har tagit emot. I min naiva värld (eller är den det?) Ska inte en frisk häst behöva tillskott av ledpreparat, naturligt smärtstilland, örter för hosta eller vad det kan vara. Men.. Idag är det ju helt omöjligt att någon häst skulle klara sig utan tillskott utan att dra på sig skador. 
 
Exito är ju skadad och det har verkligen varit ett hett samtal mellan mitt samvete och min logiska sida att förhandla fram var gränsen ska gå. Fy fasiken måste jag säga. Inte lätt och jag kan inte säga att jag är helt klar på den fronten i diskussionen, verkligen inte. Jag förhandlar dagligen var jag tycker gränsen ska gå.
 
Man måste nog veta varför man använder ett tillskott och vilket resultat man vi ha av det. Ger man det i förebyggande syfte tex som hyaluronsyra, ja, varför just till den hästen? är det i riskzon? Ålder, aktivitetsgrad, ras eller liknande som avgör? Om man väljer med smärtlindrande eller aktivitets-möjlighets-höjande var ska gränsen gå för just min häst? 
 
Som sagt, jag förhandlar fortfarande och jag måste säga att det kommer alltid bero från häst till häst och vara extremt noga med att analysera svaret man får av hästen.
 
Men ska alla hästar vara mot naturligt istället? Ja, enl den forskning som finns idag ser man välfärdssjukdomar på katt, hund och även häst. Ingen av dessa klarar den mängden stärkelse som vi har idag i deras mat, så inte heller vi i den maten vi äter. Med det sag och med min tro inkl min utbildning, ser jag nog lite att man bör tänka ut naturligare livsmedel för sin häst. Det finns så mkt att välja på om man bara vill tänka till lite. Tack vare får sociala nätverk idag, är det superlätt att få tag på bra stärkelselåg mat för den störste tävling häst eller avels häst men så även fritidshästen. Inte att förglömma även den behöver bra mat för att funka.
 
Dyra flotta kläder vs yllejacka och overall
"skrattar".. Jag älskar att vara fin, men det är för träning och respekt för tränaren eller tävling. Men för vardagen, hahahah.. Nänänä! Till vardags kommer jag alltid att köra Islandsstyk, yllridbyxa, ullunderställ, vindjacka oavsett färgval. Till vardags måste livet flyta på smidigt. Att springa runt och vara fin till vardags skulle knäcka mig fullständigt och inte att tala om plånboken, gah! 
 
 
Utrustning flott vs utrustning medioker
 
Flott är upp till betraktaren. Dressyrvärlden tycker blingbling är flott. Jag tycker bara det är skitfult och hör inte alls hemma på en häst. Naturfärger tycker jag är fint. Det är alldeles för dyrt att använda dessa icke-anpassade-häst-attiraljer till vardags, knappt de håller till tävling. Köpa dyr sadel el ej? Köp den som passar och här vänder jag på det. Köp hellre en dyr märkessadel än en billig hööks även om jag vet att hööks visst kan ha vissa saker som funkar fint men inte sadel, nej nej.. Var rädd om den sen, putsa av och torka av varje dag, häng inte in den grusig och sen sitt upp och kasa runt i den igen. Då håller ingenting. Är du rädd om din utrustning och den är av gediget läder kommer den att hålla. Köp ett riktigt bra arbetat läder i träns så har du ett träns som vara hela ditt liv ut. Vi köpte träns och brösta i Portugal, det kommer jag kunna ha till ponny som storhäst och kommer leva min livslängd. Jättenöjd med valet. Sen har jag ett träns som är billig, som är det som åker till sjön och jag inte är så rädd om. 
 
Förr köpte jag bara det som var billigt, så även här har jag tänkt om.
 
Hjälm.. Jag har alltid köpt hjälm på Ullared, gärna två för de är så billiga. Men när man nu sett testarna från "krock och kast" kommer jag i framtiden bara köpa den jag senast köpte, Back on track Lynx med MIPS brain protecion.
 
Hellre färre bra saker än massa skit. 
 
 
Japp det var lite om dagens analys. Vad är din åsikt? Har du något som du tyckt förr som du ändat åsikt om och vad är det isf?