BEST BOX -Holistic understanding of performance

 
Ojoj vilken dag det blev igår.. Jag är så ivrig att berätta att jag troligen kommer glömma hälften.
 
Under en tid har jag haft kontakt med Mikaela i England. Mikaela är den svenska representanten för BEST BOX från Equusir.
 
BEST BOX står för:
Bio
Energetic
Scan
Therapy
(och box är troligen för att det blir som en "låda" antingen i en släp, rum eller väggar)
 
BEST BOX är en kombination av högteknologi och den senaste break-throughs inom kvantfysik.
Den mäten kroppens energiflöde kan man enkel förklara. 
 
Såklart uppfanns den från start inte av en hästnörd, utan av en skidfanatiker som råkade ut för en tragisk olycka. Läkarna konstaterade att han skulle få sitta i rullstol hela livet, han var då i unga år. Han använde sin kunskap (troligen ybersmart och arbetade med något inom just fysikens värld kan man ju gissa) och skapade ena benet på den här uppfinningen. Han blev fullt återställd.
 
Vid ett konvent träffade han en hoppryttare som direkt insåg värdet i det här och sa bestämt att detta behöver han ha till sina hopphästar. Tillsammans skapade de denna innovation som så klart har utvecklats på vägen. Det var nu 20 år sen.
 
BEST BOX finns i flera länder och används inom flera disipliner och även av veterinärer. Den funkar lika bra på häst som människa samt hund.
 
Så, vad är det egentligen som gör den så finurlig? 
Jo, den här mackapären kan alltså, via sin högteknologiska funktion, mäta kroppens energifält och kan på så sätt få fram måendet. Den kan alltså, mäta om en skada är på väg att ske INNAN man ser den, innan svullnaden, innan hältan, innan värmen. 
 
Tänk så här, du går där och tror din häst mår toppen ena veckan. Nästa börjar den vägra på ett hinder. Du låter den vila och så går det igen några veckor att hoppa. Sen vägrar den ta höger galoppen. Den får massage och blir för ögat ok igen. Två veckor senare är den halt vänster bak.... Om du hade haft ett verktyg som varken betyder att du behöver böja hästens ben, betala en veterinär som bara kan konstatera det du redan vet, som dessutom behandlar under tiden. Det enda häst gör är att stå still, skulle det inte vara värt hur mycket som helst? Skulle det inte vara värt allt om du regelbundet kunde kontrollera din häst inför tävlingsäsongen hur hälsan står till, om du ligger rätt i träningsfas, om hjärta lunga har bra kapasitet, senor leder ligament är hela, att magen är ok så den kan klara prestationen som du tänkt den står inför? Om du kan behandla din häst innan stora skador uppkommit som betyder att spruta i leder som vi alla vet inte är det bästa (men som ibland behövs), skulle inte det vara det bästa verktyget, elit som fritid oavsett gren, för hästens bästa?
 
 
 
 
I min värld tänker jag fortfarande förebyggande och vill inte vänta tills en skada uppkommit. Jag vill inte stoppa huvudet i sanden och säga att jag inget vill veta, för vetskapen om att när skadan redan är ett faktum, har den funnits där en lång tid utan jag haft en chans att se det och då är  det än svårare att behandla skadan när den väl visar sig för ögat... vilket vi alla råkat ut för och är väl införstådda med.
 
För mig, är detta den optimala verktygen för hästhälsa, förebyggande och framför allt enkel lösning på ett otroligt komplext problem då hästar tyvärr är extremt tåliga. 
 
Gå gärna in på länken ovan och läsa om BEST BOX.
 
 
Så hur gick det för Exito då?
 
Exito var väl mindre fashionerad av lampljuset som var mer som ett discolight, rött, grönt, gult, rosa, lila som växlade. Men det som var mest jobbigt för honom var att någon öppna och stängde en skjutport bakom honom, att någon spolade med en slang som han inte såg utan det bara väste, samtidigt som han stod i en främmande transport med ljusbyte. Att han inte kom flygande över bommen handlade nog bara om sekunder. 
 
Och det värsta.. Jag minns själv när man arbetade på rehab och det kom in kundhästar och oftast en speciell kundkrets-fritidsfolk ala vi tävlar inte utan rider själva i skogen.. typ som jag själv numera! jodå, jag sträcker upp handen och ställer mig i kön med min foliehatt, så jag gör. Asså, värre hästar fanns inte att hantera. De hästar som tävlar, åker på regelbundna träningar runt om i landet i veckor eller iaf helger, som utsätts för diverse stressmoment som blir en vardag, ja, de var ju en baggis att hantera. 
 
Så där stod jag och fick skämmas. Fy faaaaan säger jag bara. Han är inte riden på en vecka heller eftersom han har en smärta i höft som sträcker sig upp i ländrygg. När en Magico-avkomma inte rids 6 dagar i veckan, är de inte roliga att ha och göra med, vill jag lova.
 
Men iaf... förutom det där "lilla"... host..
 
Blev resultatet vad vi kunde misstänka. För dig som inte läst bloggen så länge, kan jag kort bara berätta att Exito råkade ut för en olycka för 2.5 år sen och skadade sig svårt. Lång historia kort har han precis börjat ridas mer "normalt" och satt till träning. 
 
Det såg väl inte så lysande ut, helt enkelt. 
 
Jag har inte berättat något för Mikaela om hans skadehistorik och Steffie som vi träffade på plats, var helt ny för oss och vi för henne, noll info.
 
Så jag ska se om jag kan återberätta, att jag förstått det rätt. 
Det kommer ut olika färger, som rött, grönt, rosa, lila, blått, gul i stapeldiagram, som står för olika ställen maskinen mäter på. Tex, rygg, mage, hjärta osv. Stapeldiagrammet  mäter från 0 till 100 och man vill ha iaf 50 i startfas. 
 
Exito hade några staplar som var under. Det mest förvånande var att den gula, om jag förstod rätt, stod för mage, hmm.. men även stress. och så som han stressade så gick vi på den teorin men upplever inte honom som en maghäst, men.. vad vet jag? Han kan ju inte äta sädesslag tex så vem vet.. kanske..
 
Efter första mätningen görs en behandling. Det lixom bara sker där i farten under tiden som Steffie pratade om systemet med oss.. och han stressade...suck... piiiinsamt..
 
Efter 20 min gjordes en ny mätning, även det, bara helt obemärkt för en själv. Varmt och skönt var det dessutom.. mums...
 
På den andra mätningen vill man se att staplarna har stigit, dvs att behandlingen som maskinen testat med, har kroppen tagit emot.
 
Exitos staplar hade stigit, lite. Jag minns inte nu om hon sa att man ville det skulle stiga med 20% eller 20 enheter så vill ha det osagt men vi kan lägga på minnet att staplarna ska iaf stiga.
 
Bästa stapeln för Exito var att han har extremt bra hjärta och lunga, friskt och starkt. Började på 98 och såklart gick upp till 100.
 
Sacral energy var 85 och gick upp till 91.
 
Root energy var på 48, gick upp till 56, inte så bra :(... Tittar vi på pappret med förklaring står det left hipjoint och right fetlock joint bursa area.. Intressant. Vi vet han har en rörelsestörning vä bak och en gaffelbandsskada hö bak. När Mia var här och behandlade honom förra veckan, sa hon oxå vänster höft, inte SI led. Mycket intressant. 
 
Solar plexus energy.. 21... no words.. då ser vi markering på feed conversion och hyperacidity due to stress.. Jupp.. vi vet att han inte kan äta säd och han var hyperstressad. Gick upp till 48 på slutmätning.. suck..
 
Neck energy.. 75.. Där fick han muskelmarkering (röd) höger framben och där finns vävnadskada ju och coffin joint båda fram om jag förstod det rätt.. Även det helt korrekt.
Det tråkiga här var att värdet inte gick upp efter behandling utan stod kvar på 75. Det var inte en bra indikator.. inte alls en bra indikator...
 
Forehead energetic center.. 47.. Den blev jag inte klok på alls vad den riktigt står för.. men den gick bara upp till 55.. alltså inte så bra den heller..
 
Crown energy center... 60.. Det förstod jag som att det indikerade bla på om hästen var i smärta just nu.. gick upp till 78. Enl Steffie när vi gick genom pappret snabbt, (hon skulle vidare till Halmstad travet) var att han inte var i smärta just nu. Vilket isf är betryggande.
 
Jag frågade vad hennes rekommendation var, efter jag berättat att hon satte alla platserna som vi redan vet med honom, att vi vet att vi står inför avlivning och att det är en chansning att vi rehabade honom. 
 
Ja, hade han varit en hopphäst skulle hon rekommenderat åka till veterinär med frambenen då värde inte steg, alltså inte gick att behandla. Vi gick genom att han redan får skrittband, vibrationsgolv, laser, akupunktur, örter, stretch, ledpreparat, regelbundna kontroller och kontakt med veterinär, mer kunde vi inte göra för vår häst och det instämmer jag på. Värdena är inte lysande för honom, och hon trodde inte vi kunde göra underverk för honom men höften kunde vi se om vi kan hjälpa honom med. Men för övrigt, är det som det är.
 
En fråga som jag ska fråga på söndag när hon kommer hit med BEST BOX för en sista behandling, är.. Hon nämnde att skador som är utläkta inte syns på kontrollen, alla Exitos skador syntes som vi vet om, betyder det att ingen är läkt.. alls? 
 
 
Du får se i nästa inlägg vad svaret blev...