Bara och inse..

 
Ja.. det är bara och inse..
 
Orken har varit sparsam. Idag bästa dagen sen vi åkte på kursen, 3 veckor har gått,  4de är vi inne på och nu hoppas jag det vänder. 
 
Första dagen jag testat mina morgonövningar igen och det gick på extremt låg nivå, hööreeyyy!! Grattis till mig!
 
Det betyder också att hästarna har sparsamt vibbat och ridits sen vi kom hem. Jag tänkte i mitt stilla sinne att de har lyx i vanliga fall varenda dag med skrittband, vibba, laser, värmekamera, massage. Vilka andra fritidshästar har det?
 
Det har inte funnits energi för mig, jag prioritera att rida och sparsamt bara nyttja vibban till Exito och skrittbandet ett tillfälle. Även slarvat med hans strech och töjövningar men gått på att hans kropp sett för ögat ok ut. 
 
Träningen, sista passet för Arne  såg jag att hans vänster bak inte orkade hålla sig uppe utan han tippade hela sitt bäcken till vänster när han gick. Så att titta genom honom var på sin plats nu. I lördags skiljde det 14 grader mellan höger och vänster fram, det är knappt man kan känna skillnad faktiskt, handen luras rejält vilket gör att jag är så tacksam för värmekameran.  
 
Red i helgen i skogen både lördag och söndag. Det lilla som börjat komma var ett liiiitet suuug i vänstertygel, så liten att det lika gärna kunde va jag som sitter skevt. Höger galoppen känns liiite kantig inte lika jämn som vanligt. Tog om flera gånger men samma resultat men det är en sån grej man ”rider genom” som det vackert heter på nått tränar-språk. Han står jämnt med benen, pigg och glad. Han brukar släppa ner vänstersidan men inget sånt.
 
Det var idag dags för akupunktur igen för Exito.
 
Mia och Daniel på Alternative Herbalworks kommer regelbundet vilket är såå skönt.
 
Men vi fick oss en näsbränna... surt..
 
Låsning vänster höft, snett bäcken, sitter fast i SI led och rejäla låsningar i halsen. Öhmmm.. what??
 
Mycket hinner gå genom mitt huvud. Han var kollad innan vi åkte på träning. Vänster bak och höger fram kommer vara hans akilleshäl så är det bara. Men det var inget allvarligt så, utan bara att han skulle va så fräsch det gick att få honom.
 
Massa skuld och skam hinner rinna genom mig, jag har slarvat, NÄ det har jag inte, jag kalkylerade ett medvetet val och hoppades det skulle gå vägen.
 
Varför visar han inte mer?
När en häst verkligen visar att de har ont/gör sig tydligt sneda, 
droppar en höft eller alltid hänger på en fot, hur ont har deegentligen då?
Om han kan ha ”så många” småställen på kroppen åter, utan att nämnvärt klaga, hur många hästar går så här egentligen och hur mycket av det här leder sen vidare till diverse led- och senskador?
 
Men det är bara att inse.. det är av vikt att ha stretchövningarna för genomkoll, och framför allt tror jag vibban varit avgörande för att snedheter ska hunnit ta lite fäste. Grämer mig men samtidigt ger det mig insikten om huuur viktigt det är att gå genom sin häst, att ha rutiner och att vibban för Exito är otroligt viktig. 
 
Vibban håller cirkulationen på topp, är där någon spänning på gång, ser den till att vibba loss det lilla som är på g. 
 
 
Så.. nu är det vibba minst 20 minuter varje dag 6-8 v tills nästa träff så får vi se om resultatet är annorlunda.
 
Vad har du gjort som frångått rutiner, det i sin tur gett ett resultat som var oönskat?