B12

Några symtom man har vid ME, fibro, utmattning är känslan av att ha extremt dålig kondis. Man går upp ur sängen och flåsar som man sprungit rekordtid på 60 m. Det slår en att det är ju inte så konstigt, jag menar man har varit så passiv under lång tid att man visst inte kan ha bra kondis då.
 
Man börjar träna så smått, de flesta har gjort precis som jag, testat gymmet med resultat svimning i omklädninsrum, total utmattningskänsla med extrem värk i varenda muskel så det känns som det brinner på insidan, huden värker vid minsta beröring. Jag jämför det i bland med känslan av när man översteker en kotlett, den blir blek och torr med konsistens som en yllekofta nästan upplevs som saftig mot en nyss styckad kotlett som då är röd, mustigt fyllig med en mjuk konsistens. Så är skillnaden i känslan på insidan av kroppens muskler.. på millisekunder eller torrhetskänsla i flera år, typ ca 18-20 år för min del då....
 
Man glömmer saker, det känns som sirap i skallen och man tänker nu är jag fan dum i huvudet på riktigt, yrsel som kan komma på en millisekund, en matthet som gör att kroppen bara slutar funka, man blir stående på samma fläck utan förmåga att kunna flytta en lem med känslan att kroppen försätter en i förstelningsläge för att inte trilla. 
 
Om man kände sig sjuk innan så känner man sig vid detta laget i klass med inläggning på söda Sjuk och tvångströja på, tack.
 
Man åker till sjukvården och tar blodprov med orden att allt ser bra ut. Är man som jag smart då och lyfter ut sin journal (som numera ska finnas tillgänglig på 1177 mina sidor) och ser att ens B12 värde ligger preeeciiis ovan ref.värde. Vem har bestämt ref.värde då? Jo det har män i unga åldrar gjort en gång i tiden, fullt friska dessutom, och inser att något är rejält skevt här.
 
Så iaf.. Så fortsätter den här spiralen...till slut vet man inte vem som kom först, hönan eller ägget? Man blir liggandes och undrar om det var något fel på salladsbladet man trugade i sig till lunch.
 
När man sen blir diagnostiserad med ME, är det enligt Gottfries kännedom av vikt att ligga mycket högt i B12 värde. Det samma anses även fibropatienter med flera, vara till god hjälp med högt B12. 
 
Vår svenska sjukvård anser det inte alls vara av värde att ha högt B12, varken för den ena eller den andra. Vilket trams...
 
Då ska vi se.. Vad är B12?
 
B12 eller kobalamin som det heter på finsvenska. Jag tog ett utdrag från bristguiden.se till dig:
 

"B12 hjälper till med nybildningen av celler i hela kroppen och därför kan brist på B12 i princip ge symtom från vilket organ som helst . De första cellerna som drabbas brukar vara de som förnyas ofta, till exempel de röda blodkropparna och cellerna på tungan, i munnen och i tarmen. Det kan leda till tungsveda, sprickor i munnen, illamående, brist på aptit och diarré. Blodbrist gör att kroppen inte får tillräckligt med syre och kan till en början leda till symtom som trötthet, svaghet och yrsel. Det är också vanligt att känna sig andfådd och få hjärtklappning när man anstränger sig. Allvarlig blodbrist kan i vissa fall ge kärlkramp och smärta i benen. Symtom från nervsystemet är bland annat nedsatt känsel och vibrationssinne, domningar och stickningar i händer och fötter, försämrad gång och balans, samt psykiska symtom som nedstämdhet, depression, minnessvårigheter och demens. 

 Symtomen på B12-brist kommer ofta smygande under flera års tid och kan vara svåra att upptäcka. Dessutom är många av symtomen vanliga i samband med andra sjukdomar. Ta därför kontakt med din läkare om du har symtom – ett enkelt blodprov kan avgöra om du lider av B12-brist.

ORSAKER 

Det finns flera orsaker till att man får B12-brist. Hos äldre beror bristen ofta på åldersrelaterade sjukdomar som atrofisk gastrit eller perniciös anemi. Atrofisk gastrit är en inflammation i magsäckens slemhinna som hämmar tillverkningen av saltsyra och därmed leder till ett försämrat upptag av B12. Ibland kan inflammationen även leda till brist på ett speciellt protein, som kallas IF och behövs för att vitamin B12 ska kunna tas upp från maten. Brist på IF kan även leda till perniciös anemi, en allvarlig form av blodbrist som i vissa fall är ärftlig

 

Andra orsaker till B12-brist kan vara glutenintolerans, magsäcksoperationer (till exempel gastric bypass), otillräckligt kostintag och tarmsjukdomar som Chrons sjukdom.  Långvarig användning av läkemedel mot halsbränna, magsår och diabetes kan i vissa fall också leda till brist på B12."

 

Andra fakta:

B12 kan kroppen inte själv tillverka

B vitaminer lagras inte i kroppen, de är vattenlösliga vilket betyder att de binder sig till allt som är vatten i kroppen, därför kissar och svettas vi ut en ganska stor del av våra B vitaminer.. med undantag av B12 som är den enda B vitamin som faktiskt kan lagras i kroppen, närmare bestämt levern. 

Det behövs en väl fungerande sköldkörtel för att optimera upptaget 

Det behövs kolin, folsyra och metionin tillsammans med B12 för att nerv och ryggmärgsvävnad ska fungera optimalt

B12 har en avgiftande funktion av tex cyanid och rök som vi andas in

B12 är inblandat i kolhydratomsättningen, då nervsystemet är beroende av kolhydrater och den omvandlingen inte sker på ett korrekt sätt påverkar det alltså nervfunktionen.

 

OK!
Du har förstått poängen. B12 är en ganska viktig vitamin oavsett om man är frisk eller sjuk men för en mindre frisk person är det av största vikt att denna vitamin finns tillgänglig i kroppen.

Enligt vad SLV (Svenska livsmedelsverket) finns ingen forskning som stödjer att för högt intag av B12 är farligt trots att det kan lagras in i kroppen.

I vilka livsmedel hittar man B12 då? Ja, ska man tro Livsmedelsverkets sida så finns det i tex kött och främst lever sen ägg, fisk, skaldjur men det finns även i jästa eller fermenterade (typ kål som syras) och det finns i vissa vegetabilier. Tyvärr sägs det iaf "idag" att vegetabiliers B12 är en inaktiv variant och jästa/fermenterade livsmedels B12 är minimal och verkar nästan vara omöjligt att äta sig till den mängd som krävs. Då återstår alltså bara djurrikets B12 .

 

Då ska vi knyta ihop säcken...

Hur många med tex ME, fibro klarar att äta kött, soja, gluten, mjölk-produkter? nästan ingen

Hur många med ME, fibro etc äter syrehämmande? Väldigt många och så även "friska" gör

Hur många med diagnoser har skadad tarm? otroligt många, precis som även "friska" har av annan anledning oftast pga fel kostintag

Hur många med diagnoser/sjukdomar orkar stå vid spisen och laga mat? Moment 22

Hur många tror du är diagnostiserade med tex depression som skulle kunna må bättre med rätt tillskott (och rätt kost)?

Frågar läkaren en med diagnoser, hur kosten ser ut? Svar nej

Har kostrådgivare/dietister utbildning i hur ME, fibro fungerar och kan rekommendera kost som vägledning? Svar nej

 

Att utbilda mig för att förstå mer om kostens förmåga till hälsoförbättring, frisk som sjuk, är det bästa jag gjort. Med detta kan jag även föra min egen talan med kunskap och en utbildning som styrker mina ord. Det är inte som jag hittar på, jag vet nu!

 

Jag fick för 2 år sen B 12 sprutor med mig hem från Gottfries Kliniken. Glad i hågen ringde jag vårdcentralen för att få hjälp med att lära mig spruta mig själv varje vecka. Det blev tvärstopp i luren. 

- Vi stödjer inte Gottrfries tankar om att Ni behöver extra B12, vi kommer inte hjälpa dig med detta och vill inte på någotvis bli förknippade med deras teorier.

Jag orkade inte kämpa mot. Jag la mig platt fall.... och fortsatte kämpa i vardagen.

För några månader sen fick även min kusin samma diagnos som mig. Hon i sin tur hade en vän som är sjuksköterska.

- Sicken idioti! Självklart ska ni få hjälp! Det är väl bara o testa. Mår ni bättre så gör ni annars är det väl bara att fortsätta leta annan väg.

Sagt och gjort, hjälp vi fick. Av utomstående och helt oberoende. TAck M<3

 

Många säger det är helvete att spruta sig själv, jag... jag bara ler.. det är mitt guld. Sen dag 2 har mitt liv förändrats. Jag är inte anfådd, ingen kramp i benen, ingen smärta i muskler efter aktivitet. Jag känner mig klarar i huvudet, ingen yrsel, känner mig lugn i själen, glad, kan fundera igen med att plocka upp och lägga från mig tankar. Har säkert glömt en hel del. Däremot är den mentala tröttheten fortfarande kvar och är troligen kopplad till själva utmattningn men den fysiska biten är om än den finns är den så minimal att det går inte att jämföra.

 

Ringer Gottfries igår för att förnya recept. Det ska väl inte vara några som helst problem.. eller?

Jag sjönk genom golvet, blev sittande och tänkte ska de aldrig få ett slut...

 

Svensk sjukvård valde till 2017 att inte förnya kontrakt med Gottfries kliniken då de inte samtycker med deras teorier om behandling av smärtpatienter. Därför är Gottfries idag en privat fristående klinik som det kostar 1500 kr bara vid ett besök med tillhörande 1500 kr minst för provtagning. Minst! För sjuka... som behöver hjälp.

I samtalet framkommer det som blir mitt problem. Svensk sjukvård har alltså även anmält Gottfries för deras medicinering vilket gjort att de inte har tillstånd att längre skriva ut detta utan att en behandlande läkare på vårdtagarens ort har iaf ett passivt medgivande till att Gottfries skriver ut det. Varför kan inte den behandlande läkare skriva ut B12 samt övriga eventuella vitaminer/mediciner då? det stavas PENGAR. 

Har jag nu en behandlade läkare då på min ort? svar nej. 

Jag förstår på ett sätt att det är viktigt att ha en läkare på sin ort, självklart. Men 20 år med kamp inom sjukvården blir jag mentalt sjuk av bara tanken att fightas en vända till. Jag trodde jag skulle slippa detta nu, att betala Gottfries och få ha dom i mitt ärende ME och bara använda läkare här hemma till "allt annat". 

Men så blir det alltså inte...

Jag tackar B12 för min nya kraft, allt har en mening så även denna. 

 

Wish me luck!