Work it!

Värmen är total på Ljungagård! Lika underbart som det faktiskt är, tänker man om och undrar vart är världen påväg? Onormalt varmt för årstiden när Portugal som ex har 15 grader med regn dagarna i ända. Bina har inte kunnat pollinera blommora, hur blire med frukt då? Bönderna här hemma får in knappa1/3 del av årets höskörd och djuren törstar. 
 
Vi är lyckligt lottade på Ljungagård, vi har stort vattenflöde från åsen om än delar av gräsmatta och hagar torkar är iaf två hagars bortre ändar livligt gröna, där står alltid vatten i vanliga fall så gissar att grundvattnet är väldigt högt. 
 
Många år har vi sagt vi måste flytta, detta är för stort för oss, men varje gång inser vi möjligheter och faktiskt vad gården ger oss tillbaka. Tack fina Ljungagård, på 10 år vi nyttjat dig har jag lärt mig vara dig evigt tacksam. 
 
Började morgonen med en skrittrunda ner till sjön för första gången heeelt själva, jag och Exito
Fast så själva var vi inte. Bortsett från far mygga och hans 70.000 barn, hade vi fru rådjur och mamma gris med 6 kultingar som nästan sprang in i oss. I samma sek jag skymtade en mörk rygg med tillhörande prassel-i-löven, var jag i panik påväg ur sadeln..men halvt hängandes insåg jag att jag visst hellre satt på trots allt och masa mig tillbaka. Exito stod tvärstill vilket jag är tacksam över. Jag skrek till, mamma gris tvärstannar, jag skrek ett högt vrål igen,hon vänder 180 grader på andra hållet. Vi skrittar hem...
 
 
Igår hette det att regn var på ingång. Gött tänkte vi, på med 1000 kg salt efter Viktor (traktorn som är äldre än Hedenhös) för att salta slingan. Dammbindande och ogräsbekämpning. Tänkte att naturen skulle hjälpa oss att vattna, men ikke en droppe det kom. 
 
 
 
Anna och Cornelis kom igen för unghästträning. Uffe tjänstgör som läromästare till Anna och jag lär Cornelis. I augusti åker han till Frida på Fridhuset för inridning. 
 
Cornelis testade vibban för första gången. Inga problem.
 
Även Balou kom igen. Han kommer vi se minst en gång i veckan en tid framöver för vibrationsträning. Balou går fälttävlan och har världens bästa matte. Hans hälsa före en tävling, en schabrak, Balou är kärnfrisk 16 årig korsningskille och frisk ska han fortsätta vara. Vibban är ett superbra hjälpmedel till att fortsätta vara just frisk.
 
Vill du se mer av våra aktiviteter, sök oss på facebooksida Team Ljungagård.