800 grader

04.50 vaknade ögonen och 05.01 klev jag ut i stallet. svalare än kvällen innan men inte kallt
 
 
Sötisarna morgonkliar
 
Tränade att fatta galopp från sluta runt en stolpe, han är rolig Uffe, man visar vad man vill han ska göra sen gör han det på röstkommando el allra helst säg bara ett ord för uppgiften så löser han resten. Boskapshästar uber alles.. fantastisk häst. Måndag och tisdag kommer vi åka till Rebecca i Eket för att träna för Norah Kohle.
 
Medans Uffe vibba gjorde jag Exito klar. Bra när man kan ha samma utrustning så när som på byta sadelgjord och ett hål ner på tränset.
 
Exito kändes ootroooligt pigg! Lika pigg som i april. Exito har en kraft som får min hud att pigga sig till gåshud. Lusitano-power! 
 
Mkt beröm o bara lekte, inga krav. Han visade nästan hela sin repetoar av konster där jag bara gav morötter och massa hejjarrop! Jag ÄLSKAR när hästar visar vad de kan. Jag behöver ingen häst som ska ”lyda”, han ska vilja arbeta för mig, vara stolt och med glädje tjänstgöra i alla väder. För att få den arbetsviljan måste man göda deras egna vilja med så mkt näring att den blomstrar.
 
08.31...
 
 
Portugal has arrived..
 
Ett fantastiskt möte med st Hippolyt/Agrobs säljare Charlotte som kom hit idag. Vi fick ett mkt bra intryck av Charlotte, delar av Agrobs serier men även faktiskt några från st Hippolyt. Mer om det mötet vid ett annat blogginlägg.
 
Det verkar som vita och bruna hästar klarar värme olika. Mina två står inne självmant på dagarna medans Cornelis inkl flugtäcke står ute i solen trots det finns skuggiga platser, någon som har fakta om detta i ämnet eller liknande upplevelser?
 
Vi trotsade, det var omöjligt att vara inne i värmen asså fyyy att sitta rakt upp och svetten rinner av en. Vi tog grabbarna med ner till sjön. Knappt det svalkade, det var varmare i vattnet än i luften. 
 
 
 
 
Vi rider aldrig utan hjälm, men ett undantag då vi var ute på så djupt vatten att Stefan fick klamra sig fast i manen på Exito som nästan började simma och vips hade han lixom kravlat sig upp på ryggen. Första gången Stefan ens sitter på honom. När vi gick in mot land var jag bara tvungen att springa före och föreviga ögonblicket. Så vackra tillsammans. Nu kommer jag aldrig få tillbaks min häst🙈😂
 
Nästa två timmar stod vi i vattnet, brösthöjd på oss så hästarna var mer under vatten än över. Uffe knorrar som en tiger av belåtenhet. Han låter sååå rolig.
 
Väl hemma var det dags att sätta Cornelis på vibba efter 5 dgr ledigt. Han hade fullt upp att visa hur lycklig han var för uppmärksamheten och berätta tyyydligt att han är så villig att börja arbeta!
 
Goa häst❤️ Finns intressent som jag tror mkt på. Nu håller vi alla tummar att kärlek uppstår och han hittar sin nästa familj. 
Cornelis är så full av värme och kärlek, men det innebär oxå mkt power. En underbar kombination som vi tävlingsfolk bara ääälskar. Mentalitet är A och O.
 
I morgon väntar ännu en morgonritt, sen skor på Uffe och en verkning för Exito.
 
Värmen är superskön men visst är vi oroliga för mat och vatten till djuren, våra som vilda. I morgon ska vi ställa ut en 50 L balja med vatten här bak i skogen till djuren. 
Hur ser det  ut i ditt område?