Fröken rätt och riktig

Jag är så trött på att jämnt försöka vara rätt o riktig i en värld där människor bara tänker utifrån sig själv utan att förstå sin handling påverkar andra, oftast negativt.
 
Ska vi nämna något stort är det ju bara att prata om vad som hände igårkväll i Göteborg. Jag har faktiskt inga ord hur det ens kan få gå till så i vårt land. 
 
Fast jag kan på några olika sätt förstå att! det gör det..
 
Om jag bara ska gå till mig själv högst privat, vet vi ju att man inte får ha hundar lösa en viss tid på året. Ändå har folk det utan att skämmas och utan att tänka konsekvens.  Det hör då till saken att det inte finns någon straffskala till detta brott, ingen! Du får helt sonika pallra dig till tinget om du tror dig kunna vinna, vilket endast en människa gjort. En man vars travhäst blev rädd för en hund, varpå mannen med extremt god ekonomi (och troligen extremt agressivt öga-för-öga-mentalitet) drev ärendet i kaklet. Gick +- noll, men rätt det fick han!
 
Vi andra är för fattiga och har för lite energi.
 
Nu i värmen gick vi ner till sjön med hästarna. Kommer ner till ”vår” badplats och det första mitt öga ser är en lös knästor hund som flyger upp och rusar mot oss. Av ren reaktion hytte jag fingret, spände ögonen i hunden, visade alla mina tänder o röt BACKA! 
 
Hunden tvärnitar 2 sek, den tid det tog för mig att visa att den svarade korrekt på min önskan men andas ut, med blicken fäst, kommer den lika fort igen med siktet inställt på Exito.
 
Som tur är, är jag nu mellan hund och Exito och tvekar inte en sekund. Jag har longerlinan hoprullad i en tjock kringla i högernäven som jag från hjärtat av ren ilska skulle kunna känslomässigt slå ihjäl hund utan att blinka, jag måttar in slaget mitt framför hund som backar ett hopp men fortsätter så jag drar linan lika hårt med en backhand med sån ilska att jag seriöst inte brytt mig om jag dödat den. 
 
Ägaren med två barn står förstelnade och knäpptysta.. och jag ...var...AARG!!!
 
Allt gick så fort, ägaren kommer rusande och jag laddade. Tänkte de va väl själve faaaaan!!! Två år har gått och nu händer det iiigeeen!!
 
-Förlåt! Förlåt! Mitt fel kryper ägaren till korset med.
Hade barnen inte varit där hade jag seriöst nitat gubben, en sån jäkla vänsterkrok att han vaknat i nästa vecka.
 
Allt gick bra.. chockad över hur kall jag blivit och mitt mindset att skydda min häst från ännu en hund, var större än konsekvensen av mitt handlande.
 
Jag har tänkt..Jag försöker va laglydig, ärlig, göra rätt för mig, ta ansvar, ge mer än jag tar..
 
Så nu ska jag göra tvärt om.. ja! Om alla andra kan, kan jag med. Det kostar mig mindre att bete mig som ett rövhål, så då ska jag göra det. Jag menar, jag kan ju inte bli straffad för just denna egoistiska aktivitet.
 
Athena kommer framöver få springa med mig lös i skogen. Hon kommer knappt på inkallning om du inte vrålskriker som en idiot, gå fot är typ grekiskaför henne,  hon kommer anfalla den lilla hunden med rest ragg och hoppa på din stora hund. Hon jagar vilt med glädje och har noll respekt för bilar. Hey! Men hon e ju så snäll, älskar soffan och vår allra goaste lilla beeeebis, min största beskyddare o kommer döda den som ens försöker röra hennes flock.
 
 
 
 
Frågor på de???
#1 - - Happy:

Det behövs "körkort" på att ha djur!
Vår granne hade en stor schäfer som sprang runt och bet folk. Till slut avlivades hunden av polisen.... Troligtvis helt i onödan eftersom ägaren inte skötte den ordentligt!

Svar: Ja ibland undrar man. Men.. det är inte hundens fel det vet vi ju alla, sen till hundens försvar, den gör bara det den är avlad till att göra, bla ta hand om sina ägare och skydda/varna och sen är det ett rovdjur vars instinkter inte försvinner för den lever med människan, lika lite som vår reptilhjärna försvinner. Att hundägare ICKE begriper detta och RESPEKTERAR att detta faktum finns är för mig en gåta. Om jag släpper min häst lös kommer den troligen springa ut framför en bil, även om jag har 100 pli på min häst finns risk att den tar till det den känner till bäst, att fly då den är ett flyktdjur. Att ha hund kan omöjligt vara för alla, eller djur för den delen.. eller barn...
Unique

#2 - - Happy:

Amen!