Sökes: Svamp

 
Choklad hallon scones blev det till frukost. Emma beställt o vad gör man inte för sin fina dotter..
 
Ut i halvstormen till hästarna. Inte så sugen faktiskt. Så jobbigt när de är halvtrasiga o inte mår toppen. Medans jag muttrar o sopar i stallet, dönar ponnyexpressen förbi i vindridån med avslut kaninhopp på sidan med en luftsaltomotal. Ååååkkeeeejjhe grabbar! Friska nu?????
 
Två totalt dyngsura o väl lerinpackade helballa grabbar entrade stallet med luuuschitanokraft. Så idag passar det visst att ”mååå braaa”.. så gött dårå! Lilla matte oojooli serru..heeelt i ååuunödan! 
 
 
Vadå? Va? Ja höör inte varu säger människa för jag har lera in i stigbygeln... Skitig? Jag?! Ae va fan säger du??
 
Efter Uffe genomgått en avdusch för att få av den värsta jorden, traskade Emma Uffe Exito o jag en asfaltstur på 4 km.
 
Magknip!!!
 
Uffe höjer på huvudet i samma sekund jag hinner höra en hööög röst skära genom benmärgen. Tre lösa hundar var på väg i ilfart mot oss, än så länge en 75 m bort. Ägare skrek för kung o fosterland, hundarna hann skälla några bjäfs men tystnade, sonens skarpa stämma vrålade o hästarna pulsar steg i skyn. Jag undrar vad som är värst. Hundarnas frammarsch eller det faktum att hundägarna vrålar med höga intensiva halvt panikslagna stämmor? 
 
Eftersom jag känner hundägaren mkt väl, kokade ilskan inom mig. Vi har haft diskussionen om lösa hundar o hen är helt oförstående till reaktionerna på hens energi o tonläge, denne hävdar bestämt att hens hundar lyder blixtsnabbt. Ja dessa hundarna var infångade på 1-2 min med fullt nackspänn o minsta lilla fel i energierna hade de kommit igen o med känslan idag, hade de varit de minsta närmre hade hen aaaaldrig kunna få in dom innan det varit ett faktum till. Att hästarna har energi o känselspröt verkar gå hen helt förbi o troligen en övertro på mig som hästägare, att hen kontrollerar 45 kg rovdjur o jag två flyktdjur på 500 kg st.. ja.. no comments..
 
Uffe var på helspänn, Emma ledde honom lugnt o bra när vi skulle passera hundarna som nu stod halvt gömda (för hästarna som ett rovdjur ligger på vakt) i skogskanten. Uffe är först o tvekar, jag kommendera honom att fortsätta gå, hög kant på andra sidan med taggtråd överst så vi hade inte sidoväg att gena på mer än att gå fram. Uffe stod emot o jag tänkte bara fan nu kommer jag ha häst nr tre skadad om jag inte aggerar rätt. Men vad är rätt för Uffe som alltid står sig närmst först? Ja inte är det att stå o titta på dom iaf utan gå! Gå eller spring förbi men fram! Backa inte! stanna inte! 
 
Exito var bara märkbart brydd, men absolut långt från Uffes energi så lät Exito o jag va mellan hundarna, Emma tog täten. Jag manade på Uffe som nu var längst från hundarna.
 
Explosion!!!
 
Uffe panikar!!! Exito hakar inte på, Emma är precis som jag, stenlugn i händelseförloppet. Utan att dra eller rycka följer hon med i kastet o Uffe kommer till tvärnit i panik i stället. Hundarna leds än längre in i skogen, Exito o jag tog täten, Fullt fokus... hundägaren fnittrar o kommenterar att jag krävde att hästen skulle gå fram, de e ju inte så lätt... Det är tur man inte får betalt för alla idioter man skulle kunna slå på skallen.
 
Så stolt över Exito som är den med trauma med hundar höll sig stencool. Jag är åter igen fått bevis för att hundfolk aldrig någonsin kommer begripa häst o Uffe aldrig kommer acceptera människan fullt ut, han är o förblir vildhäst i själen, all respekt för det.
 
Sen kom vi till korna igen på hemvägen. Ena kalven var på bushumör o studsade o frustade vid nätet. Exito såg nu ut som Uffe gjorde 20 min tidigare, fullständigt liiiivrädd o Uffe berörs icke av detta hornbeklädda långhåriga väsen som försöker leka kanin. Sånna finns det gott om i det vilda..tydligen...
 
Eftermiddagen skulle Emma o jag fånga några droppar sol. På med kläder o ner i skogen för svamplet. Nån gång måste vi börja lära oss leta kantareller. När vi knatat runt en timme o telefonen m bilder som guide på svampar, läser Emma att kantarellerna, de slutar existera lagom till första frosten o den har varit..serru,.. Nästa gång man ska leta kantareller tänkte vi det är lämpligt att göra det under säsong lixom. Fast det är ju ingen sport då..i o för sig...
 
Ridkjol.. detta fenomen. Ungefär som 90 talets jeans o kortkort. Vem har kommit på den kombon? Tog på mig termokjol utanpå byxorna när vi var på svampjakt.
 
För det första... Har du testat o kliva in i bilen med kjoljäveln på? Ja vill du slå knut på dig själv o sätta dig på aschlet lagom på tröskeln för kjolfan rycker undan ståbenet för dig så vassego. Inte kasa ur lädersätet när du bromsar? Håll i dig. Att gå normala kliv? Leka pygmee fick man göra, mussteg tipp tipp tipp för nån plats fanns det inte under. Såg grisspår o tänkte hur fasen springer man i en ridkjol? Kliva över stubbar o grenar..nä rekommenderas inte, samma effekt som att ta sig in i bilen.
 
Ridkjol är nog bara tänkt till vad namnet antyder-rida med kjolen..
 
En bild från gårdagens stickträning