Same same.. eller inte...

Det finns något som får mig att koka över ibland. Diskussioner.. vissa diskussioner som man först går till försvar.. sen tänker man till.. så kommer samma radänga igen några år senare.. man är fortfarande i tänkarstadiet o minns ju att det här har diskuterats flitigt för några år sen.. man börjar leta fakta.. man undrar vad är det man själv missat? Sen blir det tyst.. för att dyka upp igen några år längre fram.. Man står fortfarande fast vid sin åsikt men börjar bli extremt osäker.. är det jag som är så in i bänkens ute o cyklar så man gör en ny loop i tankekontoret o kommer ut med samma filosofi som alla åren innan... Så dyker det fanimej upp igen.. Asså nä, nu får det vara nog-tarmen sträcker på sig o man börjar ta ton. Men usch o fy vad det där var infekterat då... jo.. -Precis så infekterat är det, säger nu för det vara nog-tarmen.
 
-Alla hästar kan ridas i dressyr...(om du nu ens vet vad dressyr är o är du Carl Hester, så troligen har du rätt)
-Alla hästar rids på samma sätt...(om du nu ens vet vad "samma sätt" betyder o heter Charlotte D, så har du rätt)
-En häst är en häst, varför skulle din häst vara annorlunda? (Det finns ju en anledning till att det var Charlotte och inte Carl som red Valegro, även inom RASEN är en häst inte bara en häst)
-Alla hästar hanteras lika...( se ovan svar)
 
Det kryper i kroppen på mig så infekterat är det...
 
Ovan kommentarer har jag hört sen -80 talet o fast jag slutat rida Islandshäst sköljer de över mig. Jag var så säker på att när jag skulle sluta rida Isis, skulle alla dessa helt otroligt dumma kommentarer ebba ut och jag skulle få frid i själen. 
-Men bry dig inte..
Ja.. jag är faktiskt på väg att hamna där men vet du, jag är av gammal skola (jättedumt) om någon säger ett påstående som verkar för dumt för att vara sant, så är det troligen det. Då vill jag bara vara vänlig att berätta hur det kan se ut från andra ögons perspektiv o få den där "tinget" att få sig en aha-upplevelse o kanske fråga vidare för att en intresser-nerv föds fram. Precis så vill jag själv bli bemött. Jag önskar ju inte att någon tittar snett på mig, håller tyst o går.. eller bara sitter o vrålstirrar på mig utan upplys mig, ge mig vinklingar på ämnet som jag kan fundera kring o bilda mig min egen uppfattning o sen få min egen upplevelse.
 
Islandhästar.. vs.. Dressyrhäst/"vanlig häst"
Asså... helt seriöst..Varför jämförs ens dessa två?
 
Den ena är uppväxt på en ö, helt utan fiender i över 1000 år. Ett kargt, näringsfattigt landskap där de går som vildhästar tills de är ca 4 år, alltså nästan ingen närkontakt med människor. De rids in i flock o fostrats i flock. De är avlade för att förflytta sig från punkt A till B på en hel dag eller ibland veckor, att vall boskap i förfärlig terräng. Än idag 2017 lever stora delar av rasen så här. Man skilljer på Landshästar och Stadshästar. Stadshästarna kan inte gå in o göra Landshästarnas arbete. För 17 år sen när jag var på ön första gången berättade Fjällkungen att de vallade får ända fram tills Landsmot, de red ner hästarna några dagar innan tävling, red en sväng på ovalbanan, sen var det tävling o sällan det gick dåligt. Landshästarna var otroligt starka både fysiskt o mentalt, men framför allt levde de med sin ägare i sadeln så många timmar att de var ett vilket var en nyckeln till varför det oftast gick otroligt bra, fast man inte nött på bana.
 
Trots att rasen idag o ca 20 år tillbaka avlas för tävling, görs högbenta som attan o ska se mer ut att matcha in i mallen dressyr (varför frågar jag, jag beeeegriper det inte?) finns alltid stoltheten från var de rasmässigt kommer från.
Hästarna har en hetta som en vulkan men ett lugn som fruset vatten. Likt sitt land Island har de svart eller vitt, ying o yang så nära. Själen är deras största sinne o ägaren till en Isis måste på inget sätt tumma på att vara ett uns mindre i sitt sinne. 
 
Den andra rasen ( ett klumpnamn på de hästar som går mest dressyr, som halvblod som idag tydligen kallas varmblod, holsteiner o vad men kan de heta?) är jag inte jätteinsatt i o kan inte riktigt benämna, men kanske just du är kunnig o kan läsa min text ovan om Islandshästen. Känns det igen från din kunskap om dessa hästar? Jag tror ditt svar lär bli.. -Inte mkt..
 
Ok, då kommer vi till hur de rör sig
Islandhäst ska förflytta sig framåt betyder bra tryck i motorn man kan säga en riktigt lite noztub (lustgas). Eftersom den är avlade att röra sig framåt har de en väldigt bra skjuta på kraft o mindre bära sig kraft. De lever på farten kan man säga :)
De har 4 till 5 gångarter att växla mellan. Man kan lätt se på deras kroppsbyggnad o benrörelse vilken gångartshäst det är, faktiskt redan när de är relativt nyfödda.
 
De andra är avlade för att bära en militär i krig, en större tyngre kroppsbyggnad. De ska kunna hoppa diken, över bilar o träd tex. För att hoppa måste man har relativt bra bärkraft. Sen avlades de för att tävlas dressyr/hopp o så inte att glömma ridskola. Mig veterligen den lilla kunskap jag har, har dessa hästar en ganska väl utveckla bära-kraft, av den lilla erfarenhet jag har..
 
Vi tar den Iberiska hästen då
Avlad under många år att valla boskap. Snabb fotförflyttning, akta sig för ett par horn i sidan, så en otrolig nerv som inte väntar på sin ryttare, sen när är ryttaren snabbare i reaktion än häst? 
Spanska hästar fortsatte avlas för bullfightning/arena vilket gjorde de mer explosiva o klarar gå kortare pass
Portugisiska hästar fortsatte med vall o mer brukshäst, men vissa blodslinjer även bullfighting o kan gå hela dagar
Camargue vallar boskap än idag o har även uppvisningar i städer o tävlingar? vid vattnet där de i team vallar, ännu mer brukshäst än de ovan nämnda. Måste födas ute (får alltså inte födas på stall) o så vitt jag vet lever de lite som islandhästen med att leva fritt tills de ska ridas in.
 
Westernhästen då
Inte heller mitt område men det lilla jag kan är de avlade fram från Iberiska hästar lång bak i tiden, ett väl utvecklat vall-sinne o det här med att skilja en individ från flocken o kasta sin kropp från sida till sida med en magiskt arbetsmoral. Många timmar ute.
 
Criolo hästar o andra Sydamerikanska hästar som Paso P och Paso F
Inte heller mitt spetsområde men det lilla jag vet är de två sistnämnda gångartshästar o det jag sett av Criolo vallar det något helt hysteriskt bra. Man sitter med benen rakt fram, långa tyglar som western, aboslut så långt från dressyrens värld man bara kan tänka sig, man flyter runt i sadeln som en tvålkopp värre än en islandryttare o det är fanimej de mest perfekt välmusklade hästar jag sett på länge, raka o jämna, trots tvålet på ryggen som halkar runt.
 
Så.....
 
Då kommer vi till kärnpunkten... Alla hästar rider man på samma sätt.
Nu vill jag bara skrika allt på samma gång! Hjärnan kokar o jag kan bara inte få fram ens var jag ska börja.
 
Jag väljer att säga- FÖR FAN respektera varje lands ras, varje ras i sig o individen i rasen. Det är nått så fruuuuktansvärt nervärderande att ens dra alla över en kam. Det är nästan så man skulle vilja kalla det rasistiskt men det går ju inte. 
 
VAR någonstans finns signaler att det enda rätt är dressyrridning? O vad är dressyr för den delen? o vad MENAR du när du säger att alla hästar rids på samma sätt, du som nu säger det? 
 
När jag för en tid sen fick frågan om en islandhäst som ägs av en tregångsryttare inte kan få sin islandhäst att tölta längre, är det inte konstigt för mig. Det är en kunskap lika stor som att klara rida de högre skolorna i den klassiska världen, att förstå svårighetsgraden i att att skola en häst till bullfightingrörelserna, som att få dressyrhästen att klara piff o puff med byte i varje.. 
 
Vi kan gå vidare till hjälpgivning
En dressyrhäst rids med underskänklar, kontakt med sadel, man andras samma luft, mjukar upp med handen i kontakt i följe i samma våg
En westernhäst sätts i en gångart sen sitter ryttaren still (inte för den delen mindre ansträngande utan snarare en jävla teknik att klara av det) tills det är dags för nästa signal, följsam kropp men hästen gör det mesta ostört under tiden, hästen kan arbeta helt ostört om den behöver, cowsense
En Paso små signaler inga underskänklar stilla kropp
En Islands, överskänkel inga underskänklar, stilla hand, bäcken i minimal förflyttning, en hand eller ett ljud gör bytet i gångart
 
Var liknar detta vartannat?