Alla känslor på samma gång

 
Akupunktur är bara förjäkla coolt. Speciellt österländsk akupunktur. 
Synd jag inte fotade igår. Min handflata var full med röda märken, inte sår men sträck med lite mer rött i det röda. Tänk som man rispat sig på ett halmstå typ, fast på olika håll var märkena. 
Ming tittade förundrat med sin kluriga blick. Den där sekundens tystnad som man inte vet om den är bra eller dålig..
 
 
Inte ett märke idag! Wha??? Tittade just o tappade hakan.
 
 
Av de klotrunda märkena, exakt lika stora finns ett knappnålshuvud kvar o ytterst tinylite rodnad från att varit nästan blodröda. Igår när hon satte nålarna kom en vit ring runt hela märket o alla märkena. Akupunktur.. säger det bara.
 
Utan Alternative Herbalworks MD Kleen hade inte Exito kommit så långt som han gjort. Det är helt deras akupunktur-knuff i rätt riktning som gett möjligheten o jag vill tro det kommer vara den behandlingsform som kommer bli avgörande om han kan fortsätta ridas el inte. Skadorna kvarstår ju, bara frågan om hur vi kan hålla det i schack. Jag brukar säga det är som ett vitt A4 papper, en skada är som att skrynkla pappret o sen släta ut det. Det kan upplevas som "friskt" på utsidan men är för alltid märkt på insidan, precis som det vita pappret aldrig bli slätt igen.
 
Tidig start i stallet. Stefan mockar innan jobb eftersom jag inte får vrida knäet el belasta det. O han är sydd i handen, asså det är ironi på hög nivå nu i denna familj!
Tog Uffe på vibba innan solen gott upp. Den hästen är inte gjord för att bo på box, inte ens en natt. Övertaggad, ögonen for runt som pingpong-bollar i huvudet. 
-Nääär skaaa vi riiiidaaaa maaattte!! Jaaa eee raaahaaatlööösshheeee!!!
-När du är läkt hjärtat. Din ena sena är fin o avsvälld, den andra är snaaart avsvälld iaf. Tyvärr det kommer dröja.
-Ammeehh va fasen!! Jag känner mig frisk nu!
-Jotack, jag ser det på din kroppshållning o attityd, vi får fortsätta ryggympa under tiden för du har blivit stel i bäcken o leder av denna vila, men snart så.
-Jag är ju en medelålders man nu, matte.. har rätt att bli litta stel..
 
Uffe är en dröm att hantera. Så följsam, lätt, vill bara va till lags. Han är bra skolad i ridningen o behöver inget av mig som ryttare för att funka, det är han som ger o ger o ger av sig själv. Att tjäna människan-viljan har jag träffat på några gånger men aldrig med mått som denna häst. 
 
Eftersom jag inte får rida på 14 dgr får jag ta kusarna o göra handarbete. 
Eftersom Uffe redan kan passage o piaff rörelse har han fått börja trampa, bara lyfta mjukt o nätt utan kraft, hitta rytmen o gympa fjädern. Ett lätt klickljud behövs bara o han trampar. Innan, slog han mark så sten flög, han pressade marken så hårt o aggresivt, gnisslade tänder, hjärtat slog så hårt...men inte längre o det är tur just nu för det hade inte hans omusklade kropp klarat. 
 
Jag är glad jag lagt 3 år på att hjälpa hans mentala hälsa före fysiska. Jag är glad han inte hittade ny matte o jag är så förbannat imponerad av hur han lyckats hålla sin välskolning så inom sig. Nog fattade vi att han har nått mer än andra vi köpt men hans rädslor då, tog nog överhand o blockrade honom till i andras ögon va besvärlig. Tandfix, akupunktur o plocka av bakskorna har varit delar nog så viktiga i processen. 
Jag längtar tills jag kan rida honom igen. Men en ny utmaning står för dörren, för mig. En häst med den ambitionsnivån, viljan o mentala styrkan, kommer jag få bromsa före pressa. Om det varit ybernoga med Exito, kommer detta bli noga med en twist. Jag ser inte fram mot det men jag kommer göra det bästa jag kan för att lyckas.
 
 
Raahaaasstlööösss delux
 
 
Det här med detaljer blir aldrig bra på mobilbild men det jag blivit glad för är att Exito mer av tiden även i hagen väljer att stå med sitt benpars-kompis sida vid sida från att ha stått hejkonbejkon med fötter överallt. Håller inte heller på släpper höfterna o vilar från ben till ben vilket han varit mästare på under skadetiden.
Sen finns det sjukt många andra detaljer att titta på men detta är en bra början iaf.
 
 
Han påverkas inte av vibban något nämnvärt heller sen en tid tillbaka. Från att absolut vilja stå 45 gr till vä i bild, med bakbenen helst vid motorn (mitt under golvet) gäspa, väga från ben till ben/fram-bak-sida-sida, sova, vicka på nacken, skaka på sig, klia sig, till att va "tyst". Han står 10-30 min på olika intervall o frekvenser typ så som bilden visar. Lite smolk väbog finns o liiite i nacken men det är sååå på detaljnivå att det nästan är pipvarning på den informationen. Men är noterad o följs upp såklart.
 
Vi gick ut o övade på att spänna fjädern/aktivera bäcken som han nu kan på ett S-ljud både från mark o uppsuttet för. Vi startade idag att bestämma i vilken vinkel han ska göra det i. Fram tills nu har fokus legat på att bara bli stark nog attvinkla o "sätta" sig, ett kommado för övn o få en grund i övningen. Kan jag/vi välja åt vilket håll huvudet är? Kan jag/vi välja om ett bakben är längre fram än det andra o om det går med båda bakbenen parallellt. Detta ville Norah redan tidigt i somras vi skulle göra men vi var inte där. Nu har vi börjat nystat. Här märker man skillad mot Uffe som är mindre, fyrkantig kub, otroligt kroppsmedveten själv han vet exakt var hans kropp börjar o slutar, grundstark har inga eg skador på sin kropp förutom nu då dragit på sig blödning i senor men förövrigt superfin, har inga större problem att göra en rörelse, snarare så att han tvingar mig att göra bättre för han ska ge allt. Exito har en stor väg kvar att komma upp i Uffes kapacitet.
 
Storm på ingång.. ligger o lyssar på hur vinden drar i väggarna.