Löjliga människor

Stolt
Reflektion
Leende
Mer chanser?
 
Ja, gårdagen gav verkligen en boost som var fullständigt nödvändigt. Det är ju just allt det där härliga man sliter åravis för med blod svett (o magont) som betalning.
 
 
Började morgonen på bästa vis. Kanelthe med frukter, ägg, lakritsdadlar o kokoskolor-köpe! O de är Janetvänlig! Från Matsmart dessutom, asså är det inte helt sannslöst bra!!!! 
Det blev lite TV tid så på morgonkvisten närmre sagt strax efter 0.6.00, ngt som knappt existerar på denne adressen. För några år sen trodde jag det var omöjligt att klara sig utan TV-tid, men nu finner jag sällan nöjet med det. Podd, spotify o ljudböcker passar mig ypperligt bättre. 
Stefan fick välja vad vi skulle titta på...ALIEN senast utkomna. Ehmmm... så var man raketvaken kan man säga.
 
 
Exito fick en vinterkostym. Om hans min får tala säger den rätt o slätt:- Asså fy! Ska jag se uuut så här! Löjliga människor att hålla pååå😡...
Att klippas är ingen favoritsysselsättning, ännu större anl att göra det. 
 
Ett samtalsämne om stolssits o benens position. Utifrån en bild är det ju svårt att kritisera/argumentera eg men är ändå en bra fingervisning. Finns det bara en position för benen? Svar nej, det finns flera men det finns en gemensam nämnare som är lixom en röd tråd för ”alla” hjälper, den ena leder till den andra. Tänk lite som Thai Chi, en rörelse vävs in i en annan.
 
Dessa bilder på mig o Exito är tagna ur filmer som Stefan filmat. Eftersom jag gillar att filma o se vad som utvecklas eller inte både m mig o honom, vet jag varje steg,bild o sitt varför. Ingen är perfekt o jag på inget sätt bättre än ngn annan.
Eftersom diskussionen varit på tapeten om stolsits kom detta i mitt huvud för kvällens ämne.
 
 
 
Knäpper av kan det kallas, inte kommer till tygel ja skit samma nu glor vi mina ben. Var är detta benets position o vad vill den inverka? Mer mage o mer rumpa tack vill det benet säga o som svar på hans försök o min oföljsamma hand blir resultatet sänka rygg o knäppa av trots att bakbenen kommer högre upp o försöker samla in sig själv (Så en följsam hand hade varit trevligt Janet morr) Så mer bakbensaktivitet kan komma pga att mitt ben säger det men för det behöver det inte bli mer rätt för rörelsen ngnannan stans har stannat upp o kan inte fortsätta flyta. Är båda ryttarens  ben alltid lika? Nej, det är de inte. Man skiljer på inner/ytterben tex.
 
 
 Ett innerben eller ett gasben. han krullar ihop sig o jag säger :-Gasa fatt dig själv, fortsätt driv. Jag väntar på honom o han på mig, det är alltid jag som är för sen.
 
 
Jämnt tempo trav, mer häst framför mig-försök utan att tappa balansen. Bakbenets underben med frambenets överben ligger i samma vinkel, ryggen är högre fram än bak, axel höft häl i lod som snabba referenser. Mitt ben är i fas att tala omför hans samma sida-ben att det är dags för magen o bakben att röra sig. 
Jag har förstårt att man i tregångsvärlden inte pratar om fotförflyttning, att lära sig vilken fot som kommer härnest o i vilken fas rörelsen är i? För att kunna rida Isis i växla korrekt mellan gångarter o se rörelsemönster är A o O, utan det är man rökt.
 
 
Ett ytterben på mig, ett samlande ben för maggympa håll o lyft kan man säga. Men kortar även steget o drar benen mer upp under sig.
 
Så vad är stolssits? Kan den va brukar?När är den användbar, när klickar övn med oss båda? 
 
Utanför ämnet men ändå inte. Bilder är verkligen ett farligt verktyg. Om jag säger gasa m benen men bromsar m handen om så en microsek, kan ant det hända som på första bilden eller det som händer här, huvudet droppar en hundradels sek in mot bringan. Eftersom det finns på film kan jag bevisa det men i bildform ser det hemskt ut att jag rider min häst så här. Så akta dig för att dömma bilder på ngn annan. 
Beroende på vilken typ av häst man rider är det mer svårt el lätt att vara korrekt.  Jag jobbar stenhårt att bli bättre o vet mina fallgropar. Tex min arm/hand, jätteproblem för dessa heta hästar, för kallblod var de eminenta likaså perfekta för Isis.
Har bra ben men på tok för lite kraft i dom, toppenben för Isis, dåligt för kallblod o heta hästar.
 
Så, vad rider du för typ av häst o personlighet, vem är du o vilka krav/referensramar har du? Vilken greninriktning tränar du för som kräver vilken typ av aktivitet både hos dig o din häst? Är din häst fördelaktigt byggd för aktiviteten el har du parametrar att arbeta mer med?
 
Dessa är de stora frågorna o de lätta att svara på. De svåra tar vi en annan dag.