Janet funderar...

Jag har så mkt frågor allt som oftast. Det brukar leda till att ingen/väldigt få orkar lyssna.. tills det gått sisådär 5 år i runda slängar, då jädrar kommer dom på att de där var ju vad Janet pratade om eller än bättre, de som säger att de precis kom på att.. (suck) fast.. jag är nog inte bättre. Jag gör säkert detsamma fast jag är lyckligt ovetandes. Värt att tänka på..
 
Det här med val av tränare tex.. vilken tränare ska man välja? Ja, svaret på den kan jag tycka är enkel i teorin.. eller fantasin ska jag kanske säga.. men i praktiken förbaskat svår.
 
Då kommer massor av frågor: 
Vem är det som behöver tränas, jag el häst?
Är det häst, vad är det jag vill att häst ska kunna? Är det grundlydnad, är det skolövningar, är det raktiktning, är det högre specifik greninriktning?
Är häst i ålder, rasmässigt o kunskapsmässigt i fas för det jag kräver?
Har häst kondition för det som krävs?
Finns vilja hos häst som matchar utövandet, dvs krävs "hårda" tag m spö o sporrar för framåtdrivning i den enklaste framåtränk o "tjat" eller spö o sporrar funka rsom lite lätt fingervisning med ett positivt ja-sägande från häst?
 
 
Om det är jag, vilket det är till miiinst 90%, vad är det jag behöver träna/veta/utvecklas i?
Är det min egen koordination, kroppsmedvetenhet, följsamhet?
Är det skaffa kunskap o isf i vad ska jag skaffa kunskap om o var finns källorna?
Är jag villig att avsätta tid för utveckling även om det kostar svett o tårar inkl fasters årliga kalas som släkten hänger en för om man inte dyker upp? 
Har jag koll på hästs hälsostatus o servar häst för att den ska kunna vara aktiv?
Är jag medveten om var jag själv är i utvecklingskurvan för att kunna förmedla till tränare en ärlig o uppriktig plan?
När jag ser en tränare hålla lektioner, har jag tillräcklig självdistans för att förstå/inse/tolka om jag har kunskap nog att träna för denne tränare o utvecklas/om tränare har det jag söker just nu eller jag anser en tränare är en tränare o på vilken nivå/utveckling/fas jag än befinner mig på får hen acceptera o hjälpa mig dit jag vill, punkt?
Vart vill jag då?
 
 
Energier är en annan tankenöt för mig:
Vilka energier i hästarnas värld funkar/funkar inte tillsammans?
Vilka energier generellt finns i olika rasinriktningar?
Vilka energier mellan häst o människa verkar klira?
Vad behöver jag som människa lära mig för att förstå/klara av/inse för att kunna matcha en viss typ av energi hos häst?
Varför är det alltid den med högst energi som "vinner"?
Vad ger den med högst energi rätten att "äga" plats?
Kan en häst ändra sin energi utifrån sin grannes energi till det positiva/negativa?
 
 
Nu har jag funderat i många månader på detta o insåg i morse att det är precis detsamma sak för oss människor emellan vad det gäller energier.  
 
Mmmmm... värt att fundera på...
 
O väljer vi häst efter vår energi eller vad vi tror vi vill/behöver ha?
O vet vi vem vi är? Eller är vi påverkade av vem vi bor med/hos, umgås med? 
Vem är ditt autentiska jag, den där mitt mellan ångestnerven o partyprinsessan?
 
Ja, det är sånt som Janet funderar över.
 
Jag vet svaren på mina frågor som står för mig, vad är dina svar som står för dig?