Lillördag

 
Min vän o jag skriver idag.. Bild tagen direkt i stunden. Sitter alltså i stallet o bloggar för omväxling. Exito vill var med o säga Hej!
 
Tog verkligen fasta på lillördag idag onsdag. Simon, Exito o jag drog ner till sjön i morgonsolen. Aaah! Så ljuvligt. Exito behövde komma ut o han älskar o bada. O det gjorde han. Mina fötter o ben var dyngsura efter all lek. Grädde på moset blev när jag sa trava o han sa-OK! Snubblar o lägger sig på knä i vattnet. Hann tänka:-Fy jäclarrrr va kallt det kommer bli. Som tur var kunde jag va stenkall (mohahaha) o bara sitta still. Han knölade sig upp efter ett tag, lika förvånad över magplasket som jag..
 
Inte så mkt sysslor att göra idag. Simon fått lite halvlugn dag.. var tanken men som sig bör när man tror man ska få lite extra ledig tid, lyckas han missa avståndet på harven till gårdsplanen o kör rätt in i garageväggen så ett läckt flög åt sko'bygden. Jahapp.. så fick han jobb resten av dagen o fixa de.
Precis som en vanlig lördag.. lillördag..
 
Tog ut Exito en kortis på ridbanan för att öva tramp. Han är muskulärt stark nog att ridas ett kort pass o sen träna några min tramp på em. 
Men fy va ilsk han va.. de va bra längesen han var så ilsk.. o avstängd. Lite tbx till hur han var förr. Det är bara så, det går inte att gå på honom m hjälper som han inte vet/är lärd, han har all rätt o va arg.Lite som det blev på mitt träningspass för några dgr sen.  Varför kopplade han inte ihop morgonens ritt o blev ilsk då? Det kan man undra men tänker att hästar är inte som vi. Annan sadel, ut i skogen, sjön detta betyder kul o symboliserade troligen inget för honom. Bad om tramp på hemvägen, jajemen..
Men ridbana o träna tramp plockade upp känslan för honom. Första året han var här kunde jag inte träna något på ridbanan oavsett, han låste sig. Vi vet i efterhand att det lilla han reds/flängdes runt på (utan vettig inridning) gjordes i ridhus/inhägnat. Jag tog det med ro o försökte utnyttja tempramentet i stället. Det är verkligen inte lätt. Dels för jag bara har 8 års erfarenhet av liknande temprament o dels för jag inte riktigt kan höja min egen energi o hålla den bergfast med honom. Att vara luuugn o slapp retar honom än mer. Uffe är likadan. Är de höga i energi gäller det att gå lika högt o hålla sig där, lite som en människa som pratar fort. Det hjälper inte att du pratar än saktare med hen då blire bara än värre. Prata lika fort o sen lugnt sänk tempot så ska du se att hen gör detsamma.
Men jag lyckas bättre o bättre.
 
En annan sak jag såg idag. Exito belastade vä fram idag dvs hängde inte kvar på hö kotan. Verkligen bra. Men hö fram är fortf ett gissel. Det finns en liten vätskeansamling på framkant på kotan. Vi måste driva honom till yttersta gräns hur hårt det än känns. Fy fan vad jag mår dåligt av det, jag har inget val. Vi vet där är en artros, det kan vara så att det "bara" är den han känner av. Ingen hälta o gode Gud vad han kan springa, tro mig, ljudvallen sprängs. Men självklart får det inte bli mer av det. 
 
Uffe linkar fram på sina obefintliga stackars framhovar. Kyla o pharmalight, stretch o begränsad vibb. Magen börjar växa o muskler krymper. Han tycker det är aptrist o inte få va med. Tycker vi med.☹️ Is i magen.. många pussar blire vareeeviga dag.
 
Lördag..Lördag?? Måste betyda pizza! Jahaja de ville alla i familjen. Märkligt, haha!!
 
Pizzadeg bakas såklart själv, en superbra deg som jag tror redan finns recept på här nånstans i bloggen.
 
Ps: provade något nytt idag. Efter många år med terapi o nu många år utan, gjorde jag valet att ta upp terapi igen på mitt schema. Skype-terapi, asså så smidigt. En rar kvinna, kändes helt naturligt. Lätt till skratt. Kände direkt att jag klickade med henne. Att kunna erbjuda skype/facetime är ju en bra lösning. Vi ser hur det går.
 
Nu pizza!!