Fiskpinne i solsken

Efter storm kommer solsken.. visst??! Idag stämde det iaf...
 
Det känns i luften att snart kommer snön även till Skåne.. huff.. men för dagen är det klarblå himmel och sooool, var bara tvungen att ta mig ner till sjön.
 
Eftersom jag lovat min man att inte rida ut själv och speciellt inte på förmiddagen, tog jag Uffe i lina och gick ner till sjön. Det är bara 2 km.. Uffe tyckte det var väldigt meeesigt.. Hela hans min var lixom mer.. Seriöst? gå? jaja.. du vara chef...
 
 
Asså kolla utsikten! När jag ser detta, vill jag aldrig flytta härifrån. Detta är vår fina sjöplats, här kan vi vattenträna hästarna minst 9 månader om året. Sandbotten precis här men 80% övriga kanteri sjön är sten. Till vänster i bild ser ni Hallandsåsen. 
 
Eftersom jag hade mina eminenta neopren superduper gummistövlar på mig, muckboots, tyckte jag att jag kan ju stå en bit ut i vattnet så kan Uffe vattenträna på lina. Det är fördelen att ha en så liten häst som han är och så otroligt känslig och lyhörd. Han skulle aldrig dra i linan eller på något sätt rucka min balans eller ens röra mig, han skulle hellre flugit utan vingar förbi mig än rört mig, Mr artigheten...
 
Men så värst sugen.. ae.. ut där? Själv? de e ju för fan kallt? Du kan ju ooomöjligt mena allvar asså? Räcker det inte att jag precis doppat tårna? jaja.. (mutter mutter tandgnissel) du e väl.. humpfh.. chef.. typ.. 
Snäll som få, traskar han ut i vattnet och vattentränar. Jag står med vatten upp till vristen och han knatar halva sträcka vatten, halva sträcka "strand".. Efter en stund körde vi halvan med vatten i trav (jättejobbigt juhe, sur min) och halva skritt.. Min vinst= vit häst självtvättad! tjolahopp på de!
 
När man har så känslig häst, ja, även om han inte är i nääärheten av så känslig han var när han kom så är han fortfarande otroligt yhörd. Som att  longerlinan hänger i vattenytan och lixom draaar sådär vilket blir att jag höjer min hand en smula.. Det tolkar han som broms och stopp! nu ska jag vända till chefen.. Nej hjärtat, fortsätt fram, fortsätt fram.. Ok ok,, du vara chef men nu ger du mig dubbla kommando igen så där märkligt,... typiskt människor..
 
Det här har jag tänkt på i många år. Flera ägare jag träffat vill ha sina hästar eeextremt reaktiva. Ja, jag med, på ett sätt.. På ett annat inte... Men.. är det någon som funderat vad som är skillnade mellan reaktiv och lyhörd? och vad ska just min häst... Ja! MIN häst, vara lyhörd för. eller reaktiv för?
 
När det här med NH kom till, började alla vifta grimskaft och backa skulle vara gunga grimskaft för att häst skulle gå bakåt.. Ok, säkert jättebra för sitt ändamål. Men.. passar det mig, Janet, att ha ett sånt kommando till mina hästar? Jag menar, jag rider ju (eller ja, red får jag kanske säga) dagligen med handhäst. Då vippar/gungar grimskaftet som en tok hela tiden. Skulle ett sånt kommando funka? nae, inte hos mig.. Vad betyder då det här- Jomen jag läste att så ska man göra? Men vaddå ska göra? Vad vill DU göra och vad vill DU har för kommando till DIN häst? Fortfarande stöter jag på ägare som inte vet vad de vill ha för kommando, som läser i en bok och gör som det står rakt av utan att tänka på vad det betyder.. Eller vad hästen de precis köpte har för kommando..Varför är det så? 
 
Där står jag och funderar hur jag ska kunna lösa bätte kommando för Uffe framöver så vi inte hamnar i denna fälla fler gånger, när jag känner att det börjar bli väldans kallt om ... hmm.. va märkligt.. bara ena foten..Tittar ner.. nae.. båda tassarna är i vattnet.. jag och min känsel.. Under tiden jag håller på att glo på mina tassar hinner Uffe upp ur vattenbrynet, springa rakt in i ett äppleträd och fastnar i grenverket.. .Just ja, vissa hästar släpper man inte ur sikte hahahha!!
 
Vi anser oss klara där och börjar gå hemåt... Uffe droppandes från magen med rimfrost i skäggen.. Jag droppandes från ena skon och plask plask i raggsockan.. Där.. 2 km i sikten hemåt och uppförsbacke hela vägen,kommer jag på.. Det var ju just vänstertassens doja jag stack hål på en gren förra året, det var därför jag köpte nya att använda, som jag inte riktigt tycker jag behöver slita på än.. ehm.. fiskpinne.. suck.. 
 
Vilka kommando har du till din häst och funkar de i alla lägen?
Vad anser du är skillnaden mellan lyhörd och reaktiv?