Sned? Rak? Diagonal?

Så va de en dag med Logiska ridfröken.. Tre hästar senare och min benhinna hö ben, hö länd, hö axel gör liiiite (läs:så in i helvete) ont..
 
Och det är nu du ska fråga: men var gjorde du av vä halva av din kropp då? För så vitt vi alla vet, består vi iaf av två sidor?
 
Jaa..hmm.. Var haar jag lagt vä sidan? "Funderar".. Grubblar.. Var kaan de va..
 
Så då var det bekräftat, Janets vä sittben har ingen kontakt med hjärnan, svag i vä innerlår, viker mig i vä sida/slapp i hö midja detta förklarar varför min hö axel o hö hand alltid är en gnutta högre.. Det är detta jag älskar med Lindahs träning, vi ser att något blir tokigt och går då till roten på problemet.
 
Men hur upplever jag det till häst?
Alla hästar har sina snedheter också som det ska tas hänsyn till, men hur blir kombon?
 
Exito var först ut. Han är en hö banan dvs kroppen hans vill ha svans o huvud till hö.
 
En övning som jag gjort med Nikki med, testade vi på Exito. En pytteruta där han ska runda sig runt min innerskänkel men det jag måste fokusera på är att mitt innerben är fastcementerat i marken, bli lång lång utan att ändra överkroppens position, totalt orubbart, inte falla med ut på yttersidan genom att fokusera på ytter midja spänn, vägen ut är yttertygel så inte bromsa där.. 
När vi gjort denna övning några gånger o jag fått in något så när snits, började bakbenen placera sig o en rak häst med bra kliv kom ut. Det är alltså när jag får koll på mig som vi kan börja komma till träning.
 
Uffe lyckades jag samla baken bra, men bogarna for iväg. Ja, min vä sida är inte stabil vilket vi övade på som vi sen kunde hitta hur jag skulle kombinera det med uffes lutande vä sida. 
 
En övning Uffe känner igen är att träna samling o länga med hjälp av trekvartslinjen, så vi började o avslutade med den övningen. När vi avslutade va det mkt lättare att ha kontroll på bogarna. Kunde även känna takten (som jag har så svårt för på tregångshästar)
En grym voltövning med att först sitta i snedheten för att på utvägen sätta mig rak(are)
blev vår träning. Fortfarande är dilemmat min vä sida som inte är i kontakt o hö som nästan är en knutta stark (Med en svag midja)
 
Oftast är hästars problem diagonala, har du säkert hört, o så är även människans i många fall. O där var svaret, min vä ben+ bäcken o min hö midja o axel, fyndigt va?
 
Ville rida mer så la till Tyr också, man får ju passa på. Tyr är ett tungt kallblod o här märktes att jag inte kunde styra hans hö bog, nä för min hö axel var spänd, hö midja slapp, handen höjd o gärna la sig lite vilket gjorde att min armhåla var öppen, som då sa, välkommen hit stora bog.. Hmmpff.. 
 
Tyrs vä bak är lite ovillig till att komma fram o bära.. Eller.. Det varken bär eller skjuter på.. Det mest bara är.. O vad jag kände? Jag kände just ingenting. På det kommer min vä okontaktbara sida, 1+1= en dålig 2a lixom, haha!! Men på Tyr kunde jag lyfta, flytta, skutta, stöna, stonka, pusta mig för han klarar det utan att ta illa vid sig. 
 
Det är dessa lektioner som gör att det går upp ett liljeholmens, vad hade det hjälpt att banka på mer, ta i en tygel, trycka in, snabbare, när inte ens jag kan sitta rakt i sadeln? När jag inte känner var jag inte har kontakt. Jag måste ju få redskapen att göra bättre, när det infinner sog bara en smula, faller bitarna som bygger vägen till målet.
För ett otränat öga ser jag säkert helt ok ut, men för den som kan se, ser det lika crap ut som jag känner det.
 
Lindahs lektioner inkl online går bla ut på att ge dig frågeställning till dig själv, lite KBT varning fast till häst. Var är jag? Vad gör jag? Vad gör häst? vad svarar häst? Vad svarar jag? Har jag inte svaret, var finner jag svaret? När du väl själv hittat en del signaler som inte verkar stämma, får du redskap till att släppa/spänna/flytta/tänka i bilder/ord. 
 
Det var två eldsjälar till som kom för träning, superkul att se de andra. En hopphäst 1.30 klasser o en ung Islandshäst.
 
 
 
 
Under tiden vi tränade, skoddes Ljungagårds hästar så det var ett roddande kan jag säga.
 
 
Erica var snäll o värmde upp Tyr till mig. Tyr blev kär i Erica, hon travade runt i hagarna helt obehindrat, den hästen talar verkligen om vem som kan rida honom eller inte.
 
 
 
Tyr tog för sig på fikabordet.
 
 
 
Nu ser det ut som ett andra världskrig i sadelkammaren, jag får fjäska vackert med Mia i morgon om lite uppröjningshjälp för nu ska denna dam lägga sig ner en stund innan kroppen gör det till mig..
 
o soool ute!!  Vad mer kan man begära?! Vilken håll-käften-dag det blev!!!
 
Tack Lindah för din tid.