Hur kan jag se om min häst har ont?

Jag får en del frågor sen vi startade upp Team Ljungagård i ny tappning, ang hästar och smärta.
 
Det är allt från hur kan jag själv se om min häst har ont, Hur kan jag förebygga eller varför är just en muskel stor/liten som eg borde va större, frågor om träningsupplägg och de som aldrig ställer frågor utan säger att de aldrig haft problem egentligen och aldrig behövt se om deras häst mår varken det ena eller det andra.
 
Jag kan absolut inte svara på alla frågor, kroppen är komplext. Det kan hänga på så mycket och när vi väl "ser" dvs vi förstår att hästen visar oss, då är det ofta en problematik/smärta som finns någon annan stans än där de visar. Det "visade" kan i många fall vara en kompensation.
 
Jag försökte ifrågasätta det när jag var på utbildning på Axelssons Massageskola, då vi gick genom punkter som indikerade på tex sadelproblematik. Min  frågor på just det ämnet var: Vad i sadeln är det som inte stämmer med hästen? Är det bara sadeln det kan hänga på och kan det vara olika delar på sadeln där en del kan passa men en annan inte? Kan det vara en sadelgjord, kan det vara en ryttare, kan det vara en redan pågående smärtproblematik hos hästen som gör att sadeln ger en avvikelse och blir skulden till kanske en redan begynnande ländsmärta som kommer av ett trauma i hagen för 2 mån sen? Ja frågorna var många och såklart som alltid är det ett irritationsmoment när en novis ställer alla dessa frågor på ett ämne.
 
Men iaf..
 
Jag kan ta en händels ur mitt eget liv som hände igår för att gå på spåret hur kan jag se om min häst har ont.
 
Planen var att rida till sjön. Stefan skulle öva på att grooma inför helgen i oktober. Exito tas in och ställs upp på sin uppbindningsplats.
 
Här gäller det att ha lärt sig sin häst, studerat den i millimeter och kubik. Man måste inte vara raketforskare eller massör eller ens veta vad allt heter eller ens sitter utan vikten av att lära sig sin hästs rörelsemönster, lära sig höra ljudet när den går, se kroppshållning, benställning, känna på kroppen med din hand känns den som igår? är det samma bula där som förra veckan? är det temperaturskillnader från en sida till en anna? Ja, det finns huuur många saker en novis kan göra själv. Jag lovar, du kommer få betalt för tiden du lägger ner...
 
Jag vet att Exito står jämt med alla fyra benen, lätt utåttåad båda bak. Ev kan han hänga lite med vänster höft och då är det ofta en begynnande smärt i ländryggen från att det varit kallt eller den sadeln som ska säljas som vi upptäckte kan störa honom. 
 
Men igår hängde höger höft. Ok, men hästar kan väl få avlasta? Ja de kan de men kommer hästen in och ställs upp och fäller ner en höft direkt kan du kallt räkna med att något är galet, det är inte ett normalt beteende och aboslut inte för min häst då ooom det är något så är det andra höften som hänger. 
 
Kan de hänga olika? Ja, det är olika om hästen hänger med hov fram, eller hov utåt eller hänger med höft och har hoven bakom sin höft. Eller kan man göra som Uffe o korsa sina bakben, hahahah!!! Det är faktiskt också något som avlastas även om det ser otroligt kul ut.
Var smärta/problematik sitter då finns inget heltäckande svar på men du kan veta att det finns en svar någonstans, det är bara att sätta igång o leta.
 
Exito satte höger bakfot ut åt sidan och släppte ner höften. Hmm? What??! och NEJ! Det är ju träning på lördag! Jag ville bara sjunka genom gjorden och skjuta mig själv baklänges.. Ok, börja leta..
 
Var är huvudet plaserat? längre ner än vanligt. Ögonen? lätt slutna. Halsen? lite för rak, han brukar har hög hals. Bogarna ingen svullnad? nej. Bröstkorgen? ser ut som den "brukar" med sin rotation till höger. Höfterna öm över kammen eller närliggande muskler? nae.. inte direkt möjligen något spänd hö infästning länd/rygg-isch och det brukar han inte vara.. så en varningslampa tändes där. Svansen? inget konstiga spänningar nej. Ok, framknä? ok. Framkotor? ok. Bakknä? ok, Bakkotor? ok, eller vänta... Är de de? Ingen svullnad.. men.. vänta nu.. det känns lite märkligt möjligen tempskillnad från in-mitten-utsida.. hmm.. varning på den. 
 
Här har jag skaffat ett bra instrument. Det är en värmekamera som mäter temperatur i grader. Jag har mätt både Uffe och Exito så många gånger att jag kan deras temperaturer och vad det betyder om det blir en avvikelse. Tex är hoven alltid varmare än kotan, det slår på ca 3-7 grader och kotans temp är snarlik hela vägen upp till has ca för att sen öka ju närmre kroppens centrum man kommer eller mindre håriga partier som ljumskar och armhålor.
 
Tempa Exito fram först. Stämde.. Tempa höger bakhov 29 grader och kota 23 grader.. Ja det är helt ok. Vänster bakhov, 31 grader är oxå ok kan bero på hur mkt belastning som ligger på just det benet för stunden och kota 23 grader insida.. hmm.. nä en gång till.. 31 grader hov och 27 grader utsida.. fan.. en gång till 31 grader hov och ... 29 grader mitt fram.. fan.. Det är nästan ingen avvikelse.. helvete... 
 
Nu sattes en minutiös palpering igång. Letade stickor, sår men det enda jag kunde finna om jag var riktigt petig var en lätt lätt svullnad över långa tåsträckaren som inte var punktsvullen utan lite utdragen ner mot hoven till och lite förbi kotan men rullade man huden på båda bakhovarna kunde man känna en texturskillnad. 
 
Här kan man inte förlita sig på handens förmåga att känna tempskillnad här måste man lita på symtombilden.
 
Symtombilden visade höger bak med ansträngning i höger länd och ryggsida men problemet satt på vänster bak. Det kan vara en tanke att bära med sig. 
 
Nu ville jag verkligen gräva ner mig på riktigt. Ska jag aldrig på åka på träning? Ska det alltid bara va problem? Asså näää! Jag vill inte mer! Nu ger jag uuuuppppp!!!
 
Gnällspik jag....
 
Jaha.. tur jag hade beställt Edlax från Alternative Healthworks som vi blandade och smörjde på. Det blev vibba på låg hastighet för cirkulation och avslappning för de överansträngda musklerna, en liten rasthage och ensam så Uffe inte puttar runt på honom.
 
Ok.. Varför är denna lilla "skada" som troligvis har uppkommit av upps-jag-kasa-i-hagen-visst, så noga att ha koll på? hade jag inte kunnat rida ändå? jo, troligen men priset han får betala längre fram är för stort om du frågar mig.
 
Då kommer tankar som om han hade det redan i tisdags och jag missade det, för han tappade lite vä baktå som senare blev bättre men han ville inte ta höger högergaloppen så bra.. Tempade hovar och kotor i tisdags och ingen avvikelse men kan det ha varit där endå? Ja, det kan det faktiskt.
 
Så vad säger det? Jo, att vi troligen rider/arbetar våra hästar med underliggande skador. Det är bara ett faktum och inget som får skrämma oss men det ställer höga krav på oss som hästägare och därför tjatar jag om vikten att förebygga förebygga förebygga. Därför älskar jag vibrationsgolvet och skrittband samt laser. Jag älskar akupunktur och Kraniosakralterapi. Jag förutsätter att hästägare vill sitt hästs bästa de vet bara inte vilka möjligheter det finns än för att mota Olle i grind. Det finns inte en veterinär idag som skulle säga nej till detta, problemet är bara att man får bekosta det själv.  
 
Jag önskar att hästens hälsa framöver kommer stå i centrum.
 
Då vill jag bara flagga för att jag har haft kontakt med Mikaela som presenterar en inovasion inom hästhälsa här i Sverige som kallas BEST BOX och länk finns här. Det ser ut som att vi har möjlighet att få hit Mikael och BEST BOX till Ljungagård slutet på oktober-början på november. BEST BOX sägs kunna förutspå skador som är begynnande men även hjälpa till att reparera de som finns. Det är en tre dagars behandling och man får ut ren teknisk data på hästens hälsa.
 
Låter det humbugg? Tja.. Jag vet inte.. Jag är alltid nyfiken med nya inovationer som kan vara till hjälp. Det var ju helt ok att röka för inte så länge sen så jag menar vad vet vi? Akupunktur var ju nono och inte att tala om vibrationsgolv bara för 10 år sen när jag arbetade med det var bara eliten som vågade sig på. Jag tackar aldrig nej till nya lösningar och finns möjligheten att testa tar jag gärna det.
 
Det kommer finnas möjlighet för din häst med att få behandling om du är nyfiken på BEST BOX, maila mig på [email protected]
 
Vill du bara komma för ett besök och ställa frågor, är du välkommen. Följ vår sida på facebook Team Ljungagård för att hålla dig uppdaterad.
 
Hur det blir med träningen på lördag? I morse såg det jättefint ut, perfekt temp, stod på båda bak, kunde göra vårt "strech" schema obehindrat men fortfarande lite såsig. Dock är han det på morgonen oftast så än så länge väntar jag med den informationen till i eftermiddag om den kvarstår. Jag satte på en ny omgång Edlax, tog lasern och han var inte road alls av detta vilket oxå indikerar på att hans humör kommit tillbaka i positiv anda.
 
Vi kommer åka på träningen som miljöträning. Vi kommer bara skritta och närvara bland andra hästar så inga krav. Jag chansar inte. Under förutstättning att inget gått upp under dagen nu såklart. Om så är fallet kommer vi inte åka.
 
Så.. hoppas detta varit till hjälp för dig. Har du inte redan börjat bli väldigt medveten om din väns kropp så är det dags att börja nu. Man behöver inte vara "kunnig" du behöver bara lära dig "läsa" din hästs kropp och beteende. På så sätt kan du minimera riskerna för skador i framtiden.