Uffe och Team Ljungagåd

När vi köpte Uffe.. eller som han egentligen heter så vackert Ulysse du Alma, var han ett nervknippe som hamnat i fel händer. Dessutom uppväxt som semivild i Frankrike. Det betyder att hästarna går som vildhästar i några år helt fria i Camargue, men ägs av "någon". Sen hämtas de in med lasso och görs till ridhästar.. Ja.. du kan ju själv se wilda western framför dig. 
 
En naturnära häst. Allt människan tycker är vardag, tycker en fd vildhäst är helt åt sko.. eller fanders.. fel iaf.. Finns inget naturligt i vad en människa gör.
 
Det har tagit 3,5 år med oss för honom att komma till ro. Eftersom Exitos framtid är oviss, gjorde vi bara chansningen. Vi måste bara testa Uffe. Precis som vi en dag sa att han måste testa skrittbandet. Nu är det dags. Nu eller aldrig. 
 
Sagt och gjort. Han fattade redan när han luktade mina stresshormoner på 3 m avstånd. Han slog huvudet ur grimman, jag sansade mig. Jag vet han är reaktiv men det är svårt att förstå i bland vidden av det. Exito är så människovan att inget vi gör biter på honom vilket egentligen är ganska farligt. Den hästen har ingen respekt för människan och jo, tro mig, jag jobbar hårt för det varje dag. 
 
Uffe lastar sig i släpen själv, men dansar.. dansar.dansar.dansar.. o jag tänker detta kommer sluta i en katastrof men nu är han lastad och inte läge att plocka ut honom. Vi körde. Han stod stil.. Pust...
 
Vi åkte till Destrier Knight Academy, till Patrik o gänget. 
 
Som ett ljus han stod i släpen. Lastar av sig som ett ljus, dessutom badad och camarguiskt kritvit.. i ca 10 sek efter vi släppte honom i en hage-rulla rulla rulla! Så vart han så där camaruiskt skitdassig möghund igen... suck för den hästen.
 
Han fick vara med i ridhuset i grimskaft, vi bara tittade vad de andra gjorde, stod och filosofierade och njöt av alla härliga energier i extrem sommarvärme. Vi gick förbi hingesten Feodal som är närmare de 1.70 än 1.40. Uffe drog in hängmagen och strääähääääkte sig så hööögt han kunde tills vi var förbi Feo, då pustade han ut och släppte ner magen igen. 
 
Ett skri han gjorde, fick en korrigering sen sa han ikke ett ljud mer på hela tiden.
 
Lastade i släpen och hem vi for. När vi hade 10 min kvar innan vi kom hem, tog han sina första tuggor på höet. Japp, vi var i hamn. Han fixade det galant om än, introvert stress som pös ut mellan varven.
 
I vanliga fall efter en sån runda brukar han inte vilja ha med mig att göra på några dagar, han går in i sitt vildhäststadie och jag brukar låta honom vara där så länge han lyssnar för att gå in eller flyttar sig och det är aldrig några problem, han vill bara inte att man rör honom. Men... den här gången.. på kvällen var jag i hagen och han kom fram för att lägga sitt huvud i min famn. Asså kära hjärtanes.. Älskade lilla stjärna <3 
 
Med tålamod och en livförsäkring kommer vi inom kort försöka rida honom borta. Vi är bokade på en Norah Kohle träning i grannbyn i sommar så vore ju trevligt om det gick att rida honom där :) Fortsätt följa Uffe, så får du veta hur det gick..
 
 
Så har vi startat upp Team Ljungagård igen! Fast i ny tappning. Jag var i valet och kvalet om jag skulle ha ett annat namn, men nej, vi har hetat Team Ljungagård i över 5 år, så det fortsätter vi heta helt enkelt.
 
Här kommer man numera kunna använda sig av tjänster som bruka skrittbandet, vibrationsgolvet, få kostrådgivning för ryttare, använda 400 m inhägnad grusad slinga för konditionsträning, rehab, intervall eller bara inte vill släppa sina barn själva i skogen utan kunna tryggt fräsa runt på sina ponnies en stund. Det finns även möjlighet att boka in sig på akupunktur för Alternative Healthworks med Mia och Daniel Kleen som kommer hit regelbundet. 
 
Eftersom vi har lite lågt i tak, kommer vi bara ha möjlighet att ta in hästar som är under 1.60 cm vilket gör att vi riktar oss till den mindre hästen/ponnier och därmed även framöver sikta in oss på foder för just den här typer av individ, foder som vi själva tycker är så svårt att hitta. Allt foder är uppsockrat och tillspetsat som aldrig passar ponnies/liten storhäst som klarar sig fint på hö men behöver ett litet tillskott vid träning.
 
Det finns även möjliget att komma hit med sin hund för vibrationsträning eller gå på skrittbandet.
 
Sök oss på Facebooksidan Team Ljungagård. Det kommer att komma en enkel hemsida här framöver men just nu mycket annat som är viktigare.
 
Tyvärr kan jag än inte lägga in bilder då jag inga bilder har på datorn, men ska snart fixa. Ni får hålla ut med text så länge!
 
Nästa gång ska jag berätta om en ny bekantskap som redan kommit mig varmt om hjärtat. 
 
Ha en fantastisk fin dag i solen! Vädret är upponervänt! Våra vänner i Portugal fryser med sina 14 grader och regn medans här far våra djur illa av värmen och gräset är snustorrt.. och mer lär vi få se av solen några veckor till.
 
Ställ gärna ut en skål med vatten till igelkottar och en högt för fåglarna!