Intervallträning efter 3 behandlingar med BEST BOX

 
 
Exito har inte varit riktigt på hugget sista tiden. Dels är det massa gräs i nya hagen som är grönt så garanterat extremt med socker, det är kallt och ruggit. Jag är inte den piggaste kniven i lådan även om jag inte är extremt dålig. Igår lyckades jag dessutom vräka i mig alldeles för mkt mandelmjöl så på tok för hög halt av koppar i kroppen vilket resulterar i fibro-värk. Men får skylla mig själv.
 
Vi har löslongerat i rundkorallen med gummiflis, vi har i ösregn parkerat vid pallen och suttit upp barbacka i grimma. Har faktiskt aldrig ridit/åkt så på honom då han kan bli jäkligt hetsig så det var första gången. Igår satt jag upp igen i regn och litet ledljus till ridbanan, barbacka och grimma inkl att fånga lansen i rätt position, lägga den på plats och sikta mot quintan. Vi skritta runt som garocha och bytade sida, allt med grimma och barbacka. Han var hur följsam som helst och gjorde det superbra. 
 
Efter BEST BOXs tredje behandling kunde vi konstatera att boxen "släckt" flertalet anmärkningar men fanns några kvar bla vä höft är kvar att behandla, vi måste finna en lösning för det. Men tycker den där smärtan och reaktioner vid palpering, klingat av mer och mer. Mmmm.. I går och i morse fanns ingen smärta alls hur jag än försökte palpera. Ohh.. då kanske det "bara" är en överansträngning efter Arnekursen? Jag menar barbacka med garocha borde ju inte vara så jäkla snällt? 
 
Så idag blev det så här:
Vibba 20 min, fortfarande ingen smärta.. så på med kläder han fick, bett och sadel. Planen var eg att rida till sjön för vattenträning men det hade redan börjat blåsa upp till storm så vi tog intervall isället.
 
Så ut på 400 m slingan här hemma.. 
 
Direkt kände jag vä höft dippa.. Försökte känna om det kom i hög eller låg hastighet, om jag kunde ställa honom eller han ville vara rak, huvud var, någon signal alls på smärta? ae.. inte så direkt.. Han lyssnade blixtsnabbt på skänklar och hand. Han kan vara seg annars, vill helst ha sporrar men jag tog inga idag och hade galoppspöet nerskjutet i vä chaps så ingen gaspinne märkbart precis för honom heller.
 
Han älskar slingan. Efter uppvärmning gick jag på skritt-trav intervall kort och sen galopp-skritt intervall kort för att köra 1600 m mer fritt tempo utan att springa skiten av sig.
 
Här brukar han bjuda till själv men det vi haft problem med honom är att det tar tid för honom att gasa upp och sen sackar bränslet. Efter första rehabdelen efter olyckan, när vi kom till rid-rehab och började lugnt intervallträna honom, kunde han inte svettas och han lixom tog slut i farten. Som lim under fötterna. 
 
Mia och Daniel har  satt nålar för att han skulle börja svettas, vilket lyckades helt ok, men det har gått fram och tillbaka i snart 8 mån ca. 
 
Ner i första kurvan och jag hinner inte säga gå förrens han ladda lustgasen och V8 samtidigt.. det sa bara PANG så var han iväg. Jag hann tänka att kurvan kommer lite väl fort där borta. Om jag försöker ta lite i bettet.. eller.. näe.. det gör man tydligen inte för han var i sitt esse! Det var stålmannen som flög fram, jäklar vilken kraft! Det är första gången jag känner att energin ärligt kommer bakifrån och jag har mer häst framför mig.. hela vägen.
 
Jag kan säga, att den kraften har han aldrig visat. Vi vet han är kraftfull, hey lusitano-PRE, vad kan annan bli än ett kraftpaket? men den har inte kommit ut någon direkt kraft utan mer som att fastna i ett sugrörskänsla, vilket vi såklart funderat på alla skador han har efter olyckan. Har han ont? Hur mkt till kan jag pressa honom? Är vi redan på max? Vill han inte? Är det mentalt? Är det fysiskt omöjligt för honom? Men jäklars i helvete. Här var inget omöjligt idag!!
 
Jag bromsade in efter första 400 metern för att se om vi är ok.. Det hade jag inte behöv fråga, han laddade för nya 375 m kvar: Bara säg till, för jag kan mer! Och jag sa: Till! och han ladda en ny vända.
 
DET är anmärkningsvärt, helt klart. Waow! 
 
Svett, andning, pigga ögon, lite lätt skum runt läpparna och fullständigt vaken och klar över vad som händer utan press från mig eller tvång. Magiskt
 
Obeskrivligt härligt måste jag säga.. vilken häst jag har!!!
 
Vi gick till stallet. Palperade ryggen och fick inte fram någon smärta.. fasiken så bra.. Men såg att vä bak stod jäklligt långt tillbaka och inte under honom. Varning.
 
Ok, på vibban igen 20 min efter ridning. Täcke på och vila några timmar tills han svettats av (jo jag kan klippa honom igen). När jag kommer tillbaka efter några timmar har tyvärr smärtan från höften kommit tillbaka upp i rygg. Detta vet vi ju kan hända och vi måste finna en lösning på det. Jag är medveten om det..
 
Men herre jäklars. Vad ska man säga?!! Jag är så förbluffad över vad BEST BOX har givit honom på bara 3 behandlingar.. 
 
Om jag förstått saken rätt kan maskinen gå in och punktbehandla de ställen som den läser av på häst (hund människa) som är i en belastning just nu och sen går den in och behandlar helheten. Och jag tror jag är rätt på det när jag säger att det är IR behandling.
 
IR behandling tar bort oxidativ stress som samlas i cellarna. Om cellerna är tynga av denna oxidativa stressen kan de inte fungera optimalt. Genom att få bort den oxidativa stressen kan cellen få en chans till reperation. Den här stressen som påverkar cellerna gör kroppen seg och kan inte få flöde i systemet. Utan flöde i blod, energi finns ingen styrka, som vi kanske upplever som en trött dag. Utan styrka kommer automatiskt en handbroms. Vi blir såklart vana till denna känsla och sätter en "normal" stämpel på det. Vi måste träna mer kondis eller banridning tänker vi kanske. Utan energi sliter det extremt på kroppen och skador är ett faktum. Ja, du ser säkert cykeln framför dig, som jag beskriver.
 
 
 
(allt som är struket är åtgärdat)
 
 
Genom att se dessa små små bristningar i BEST BOX, som kan blir skador framövert, ycker jag det är så värt att ge min häst, min dotter, min hund och min man denna möjlighet. Det är inget snack om det. 
 
Något som även kommit efter BEST BOX med Exito är att han blivit mer tillfreds eller lugn i stallet. Han har aldrig varit hetsig just i stallet eg, men kan mycket väl putta till en eller vara "någon annan stans" i huvudet. Han är lixom aldrig lugn. Men efter BEST BOX känns han tillfreds. Det har också varit en intressant upplevelse att få se vilken skillnad psykiskt BEST BOX har gjort för honom.
 
Jag vill själv göra en kontroll och behandling men problemet för mig är att det blir för intensivt och blir i dagsläget motsatt effekt. Min ME går i taket. Däremot märker jag, som står inne i boxen men sidan om själva behandlingsområdet, att det ändå påverkar mig. Jag mår så himla gott i kroppen, jag är positiv och framför allt har jag energi kvar.
 
Första dagen vi åkte upp till Halmstad var jag raketdålig. Det var eg inte alls bra att jag körde och vansinne så här i efterhand, men hästtjej som man är, är man odödlig såklart. Min kusin var med och min dotter kom till stallet där vi skulle få behandling. 
 
I vanliga fall, skulle jag blivit sängbunden några dagar efter en sån resa i fel hälsostatus.. men det blev jag inte.. Tänkte det är väl inbillning. 
 
Gång två hände samma sak, jag var inte raketdålig när vi åkte upp till Halmstad utan tja lite mittemellan normal kass och dagen efter tipp topp. Igen.. tjohoo!
 
Gång tre som var dagen efter andra tillfället, hade vi fixat fika och 11 behandlingar här på Ljungagård, det servades och minglades järnet. Flera flera timmar i BEST BOX och jag mådde så jäkla bra! Helt sannslöst. Jag stod med Athena vår hund en stund och då rusade hjärtat men det var det lilla jag var mitt i själva behandlingscentrum.
 
Jag mådde fint som snus i en vecka, sen kom segheten i kroppen tillbaka och i dag är jag väl inte den skarpaste kniven i lådan utan känner att det är på väg tillbaka till det här kämparstadiet.
 
Jag kan inget annat än säga: Jag är så tacksam för kontakten med Mikaela Wright som gav mig möjligheten att få testa BEST BOX, att få träffa deras demotjejer Steffie och Sue så jäkla goa tjejer och fantastiskt kunniga.
Jag är så glad att kunna erbjuda andra i vårt närområde möjlighet att få komma till Ljungagård och hjälpa sig själv eller sina pälsklingar genom aktivt ansvarstagande. 
 
Framför allt, detta är ett redskap för framtidens hälsa. Att finna en "reva" på insidan i så tidigt stadium är ett drömläge. Ingen av oss vill ha smärta i våra hästar, för ingen av oss har röntgensyn eller är tankeläsare.
Det handlar ju inte om att finna massa fel, det handlar ju om att finna möjligheter och leta på rätt ställe. En veterinär är fortfarande bara en människa med två ögon och oftast även de har trötta hjärnor. 
 
Det diskuteras just nu kraftigt om människans egenansvar i vården. Vi vill inte ta den utan ger över ansvaret till läkaren, sjuksköterskan, tandläkaren etc men det är bara så att vi måste ta egenansvar. Samma är det med våra djur, ta egenansvar för våra djurs bästa hälsa innan de blir sjuka. 
 
Jag kan bara säga: Jag älskar BEST BOX och får du möjligheten att testa den, tycker jag du ska ta chansen!
 
22/12 är det ny träff här på Ljungagård. Är du nyfiken på att träffas, mingla och samtidigt lära dig mer om boxen-välkommen!