Häst o mat

Vi fortsätter lite på matfronten men även tbx till hästeriet.
 
Morgonen som började strax innan Allan va vaken dvs en stund innan 5.. gäsp.. började med the. Kanel, kardemumma, citron, honung, kokosolja, cashewmjölk. Värmande o läkande. En morgon då magen inte ville ha mat, o då slipper den o vem vill äta halvvägs på natten lixom. Belive me, du dör inte. Suget du ofta känner är sockerfall o/eller cravings av gluten. 
 
Iväg till Kullabygden till vän för hjälp inför lastträning. Vi jobbar på kommunikation. En häst som kräver din fulla kunskap att bara förmedla det lilla exakta o din kunskap i att skicka din energi åt ett håll åt gången men fort. En otroligt klok häst som har rätt att kräva det men ack så svårt för oss som människor. I dressyrvärlden pratas det sällan om det här vilket gör det än svårare. Det bara förväntas att man ska kunna det är känslan. 
Denna häst är en guldklimp o kommer bli en otrolig läromästare i att ”gör rätt-gör mindre”.
 
En fundering.. att göra mindre tolkas (även i min hjärna) oftast som slapp i handen, slapp disktrasekropp, bebisspråk, mindre krav/tillåtande att titta bort el va mindre här o nu.. varför är det så? 
Göra mindre är precis tvärt om. Fast hand, distinkt o korrekt, kontroll av energi (tänk yoga position m full core balans fokus) fullständigt uppkopplad som ett med hästen, joystickfeeling med miiinimala rörelser.
Vad är det vår hjärna blivit inprentad med sen vi var små?
 
Som färdkost på hemvägen blev det Emmas äppelkaka o fruktsmoothie. 
 
Väl hemma igen svepte jag resterna av sötpot/morotssoppan, bananbröd m pistage, ägg o räksallad, grape, clementin, kopp the med röd dadel,azuki o jordnöt.... o en pyttebit äpplekaka till. Inget att skämmas för, nyttig o god. Innehåller mandelmjöl o kokosolja bla.
 
Exito dags att rasta. I söndags tränade vi in svänga för vikt i stigbygeln i galopp. Jättedumt o vila dagen efter men tyvärr gör även jag dumheter/planerar dåligt. 
Resultaten blev en något stum häst med bäcken o ländmuskulaturs smärtor. Stram i bakbensmuskler som sträcker ut. 
 
Med en bra check up innan uppsittning vet du vad du har att förvänta dig. I mitt fall kunde jag räkna ut att ett pass på ridbanan inte är att föredra. Ant skogen el slingan. Hade han klarat off road hade jag skrittat i bräsket över stock o sten men nu klarar inte hans ben det efter olyckan utan får hålla oss till plattmark. Det började bli eftermiddag så tiden sprang iväg. Vibba innan ridning vore lämplig men har börjat med att se hur mkt han klarar att leva som en ”normal” häst o inte vibba varje dag el laser osv utan var står vi utan för mkt hjälpmedel?
Utrustning då? Ja, bomsadel o sitta nöta ee nä.. bomlös o lite lätt i sadeln så ryggen får vara fri tänker jag. 
 
Börjar alltid på ridbanan för att känna av stämningen innan jag går ut i skog el slinga. O de var tur kan man säga. Blåst o lite regn taggade liten storhest till dynamit. Dansandes vid min sida visste jag vad jag hade att förvänta mig. Tur jag inte tog bomsadel kan jag säga. Tårtlampan lös i min ögon. Är det idag jag ska smaka krus igen?
 
Japp, kort i steget, sparka mot skänkel, på väg att resa sig flera ggr. De va bara o sätta han i jobb direkt, trav med kort tygel för kontakt, axlar framför knä o knappt nudda sadel utan rama in utan att bli tung. Snabb i tanken tre steg bog tre steg rumpa tre steg sida backa fram sida sida.. använd hans energi till att skapa flow i rörelse, inte fya o bromsa. Några kickar kom när jag bad om galopp. Det stramade säkert men bättre o komma upp o rulla mjukt än att stöta o stumma till el hamna i bråk. Hans kropp har ju redan informerat mig att det finns spänningar. Tyvärr måste alltid kontakt o kontroll gå före men han visade att han lyssnade trots han var het/spänd/stram.. o energi fanns så det kokade över.
 
Ner på slingan. Han taggade till direkt. Han äääälskar slingan.
Igen.. bog bog bak bak backa fram.. check.. trav.. bog bog rumpa rumpa.. frust.. bra..
sanden är tyngre på slingan än ridbanan men bättre svikt då den ligger direkt på grässvålen. Super är den verkligen.
 
Galopp, upp o stå.. fasen skulle kortat lädren mer jaja nu är vi igång bara o gilla läget. Att börja där fibbla m läder osv nä.. de e bara tuta o köra..
 
O köra.. de gjorde han. Från att i början när slingan var byggd i början på augusti, pressat på tre varv (1200m) ena hållet i mellantempo till att nu, trots spänningar, få snyggt hålla igen o bara låta det pysa ut en bit sista varvet av de tre. De andra två varven kunde jag äntligen få han att självmant bara ligga o rulla i jämn galopp utan avbrott/sänkning/ökning av tempo i upp/nerförsluten. Deeet är stort!
 
O så det där leendet...
 
 
Näsborrarna fullt öppna o lycklig häst. Lycklig matte. Sörens vilken kraft han har asså, det är så håret reser sig på armarna. 
 
Vi hämtade upp husse o Uffe för att göra två flugor på smällen. Exito svettäcke på o gå 4 km asfalt. Exito ”skrittades av” för hand o Uffe fick träna senorna..o husse träna kondis... En övade även koskräck.. inte vare Uffe el husse.. el ja...
 
Kvällsmat bjöd på sallad av selleri,avokado,mangold,mango,sesamolja. ångkokta morötter, broccoli, blomkål lättsaltade. Rödbetsbiffar m kryddnejlika tsm med ett snabbröd av mandel/majsmjöl,ägg, chiafrö som toppats av italiensk salladskrydda blandat m en skvätt ketchup o pistagenötter. Att lägga rödbetsbiffen på brödet..säger bara WAOW! Så nära en hamburgare vi kommit på 30 år! 
Har lovat Emma att det blir en Janet-Burgare i dag med😂
 
Det är extremt svårt att komma ur kött,sås,potatis tänket. vad ska vi ersätta köttet med? Vad ska va såsen? O potatisen då?
 
Idag känns det som jag måste bota en förkylning som är på ingående. Den ska bromsas direkt i dörrhålet för förkylningssjuk har jag icke tid att va. Träning på DKA till helgen, kontoret, fortsatt stallstäd, fortsatt träning.. veck förkylning veck!!!