Klistra målsnöre

Om man inte når hela vägen, får man lära sig den hårda vägen. Vad kan man göra annorlunda? Förbättra? Hur ser mina möjligheter ut? var i korthuset rasade det? En sjukdom kan göra att det inte spelar någon roll hur bra man än byggt sitt korthus, men det viktigaste lärdomen är ändå: Ge aldrig upp! Andas ut, tänk till, gör det igen.
 
Eftersom jag vet flera som följer mig gillar när jag skriver om vad vi äter, att det inspirerar, kommer här vad vi räddade denna misslyckade dag med. Lite som att klistra sitt eget målsnöre o ändå va nöjd när man passerar det fast i en helt annan variant än vad som va tänkt. Vinnarkänslan är viktig var den än är.
 
Jo! Mat.. mat räddade vi dagen med. 
 
När magen tyckte det var dags för en nypa mat, sprang jag i ilfart till kylen för Chiagröt gjord på chiafrö, cashewmjölk, honung o kanel. Toppad med hallon o odlade blåbär. Himmelskt gott. Tyvärr var det så gott att jag köpslog med Emma o fick hennes portion med. Det är däremot kanske inte att rekommendera. För högt intag av chia kan leda till njursten. Chia innehåller höga halter av oxylater (Precis som tex spenat). 2 msk chia är rimligt. Jag fick säkert i mig 8 msk. 
 
Emma som oxå var vissen lyckades ändå få ner risrullar fyllda med mango, avokado, roccola, spenat, ris med en stekt vitkålsröra som inkluderade salt, vitpeppar, sesamfrö, cashew, pinje, honung, sesamolja. 
Risrullar kan fyllas med vad som. Så enkelt o verkligen ett hett tips för den som tål ris (vilket jag inte gör).
 
Kvällsmat.. au.. detta ständiga hittepo.. Ja, jag gnuggade energiknölarna o fastnade för grönsaksröra med svamp, vattenkastanj, morot, ananas, koriander- o basilika färska blad, timjan, majonäs, pepparrotsvisp, tomatpure, italiensk salladskrydda toppad med färsk ruccola o spenat. Ungsvärmda sötpotatis/pumpa rösti med smak av curry.
 
Efterrätt drog Emma igång mixern för chokladbananglass. 
 
Nu har jag än mer ont i magen fast på ett lyckligt sätt. Iaf i sinnet. Jag har ätit.. tillfredsställd. Underskatta aldrig matens kraft.
 
Stefan fick även han en bra dag. Full tillåtelse att glo en HEL dag på TV. The last Kingdom blev det jag sov till, en vikingfilm, faktiskt helt ok, de stunder ögonen var uppe.
 
Ny dag i morgon o hoppas vara på benen igen. Tyvärr inga bilder på maten men hoppas du får en klar bild i huvudet ändå.