Tänt vare här!

Exito är en ganska kul häst...Explosiv, lat, hetsig, glömsk, upps-mannen (stod du där? ja, då får du väl flytta dig inte mitt problem) Tappa-mannen (trilla du av? jaaa inte mitt problem du får ju sitta kvar om du ska hänga med)
 
Det är med andan i halsen jag rider just nu, liiivrädd att något ska gå fel.
 
Dunderhet i måndags, jeflars vilken krutdurk men så förbaskat härlig och precis så där jag vill ha honom. Efter lektionen med Chirivel i lördags tog jag så mkt jag bara kunde med mig till Exito. Energin och trycket framför allt, känslan i sätet och min kroppshållning. Gick galant
 
Valde därför att i tisdags handjobba honom för minsta slitage. Jag märker att han börjar bli trött och sliten i baken och behöver snart ha en paus. Jag hoppas han håller ut till 20 oktober för därefter kommer han få vila och sen bara skogsrundor, jobba på km längd och handövningar i stället och inget alls samlande jobb. Så håll ut min kära pålle.
 
Så, vi övade igen på att flytta bog in och ut, börjar gå bättre. Vi övade på tramp som just nu lixom bara är något blajblaj helt i otakt, var det där fina trampet i takt är .. pss.. det är någon annan stans kan jag säga. Terre a terre visade han själv.. och hoppsan-stod-du-där-jag sprang-visst-över-dig-övningen körde han själv med.
 
Men något intressant hände som aldrig hänt innan. Exito är eg inte alls flyktbenägen men rädd blir han.. eller flåt.. man måste spela rädd ju så man får sticka och slippa jobba.. ungerfär på den nivån är det. Men tisdagen var det nog gris i granet för det var jättejobbigt. Han varnade ett par gånger och då vet jag han har tålamod. Men vi var på ridbanan så jag tyckte han gott kunde va trygg med mig. 
 
Ett ögonblink och hästen var totalväck hur mina händer. Han kom bakom min rygg för en hundradel samtidigt som han skygga, drog tyglarna ur hand och pytts vredes hoppfräsergalopp var han ur banan i ett jävla gehu..
 
Uffe stod med oss på ridbanan, inte ens han hant reagera och sprang inte ens med, mr reaktiv själv stod med kudden in örat kan man säga.. Nu kommer det intressanta.
 
Exito tvärnitar 50 m utanför ridbanan, vänder och kommer in på ridbanan igen 20 m från mig.. och står kvar! Jag kunde gå fram till honom för att ta honom igen, mkt beröm fick han och vi fortsatte. Nu kommer ju det kritiska. Nu vill han ju fly hela tiden. Men med åren vi lärt känna varandra så gör han bara några försök, jag håller kvar och hänger med lite och han inser att det inte lär lönt att hålla på så då slutar han. 
 
Men det var en häftig upplevelse att han faktiskt valde att komma tillbaka, det betyder ganska mycket!
 
Så körde vi påsdräpar-tricket. Ja, hans näst-nyaste partytrick. Jag vet han skulle inte lära sig nya saker eg, men han är omöjlig. Han tröttnar så fort på saker så det är bara att öva in nytt så han håller sig pigg o glad. Smågrejor bara..
 
Jo, påsdräpartricket är när hästen slår mot en påse på ett spö, i farten. På en timme lärde jag honom detta. Jag som trodde detta skulle vara ooomöööjligt att lära ut. Jag är ju inte ens trick-kunnig.. hahahha!! Dålig kombo helt ärligt men jaja...
 
Jodåsåatte.. han döda påsen redan första timmen. Sen var vi ju hos Norah i fredags, då dödade han den med sån kraft att han slog den ur hand på mig. I tisdags trodde jag han skulle mörda alla i hans närhet. Det tände honom så in i fankens att det blixtrade rejält. Han gick själv upp i galopp och sööörens vilken hög galopp han fick. Han är ganska markbunden i sina rörelser vilket han oxå var innan olyckan så det har ju inte hjälpt till direkt, men det här fancy partytricket kommer få igång honom rejält. 
 
Så då testade vi det ännu mer, inte än torrt bakom öronen-tricket, buga. Vi fick första start av Norah. Detta var mitt andra försök. Gick hur lätt som helst. Han var nästan liggandes på knäet. Nästa tillfälle kommer gå galant.
 
Spansk skritt sitter från mark nu nästna felfritt, bara styrkan och koordinationen som ska byggas vidare på nu, men uppsuttet blir det rörigt för honom än. 
 
Att testa Uffe på påsdräpar-tricket? hahaha.. Första gången jag visade honom påsen sprang han så lååååångt bort han kunde och surade. Jag brydde mig inte om honom. Men i tisdags stod han med när Exito gjorde det sidan om, så då vågade han stå kvar lös. Uffe är numera alltid lös, han trivs bäst så helt enkelt och snäll nog att vara det oxå. Exito lyfte foten för påsen, Uffe titta, frågade Uffe om han ville lyfta, mjeeaaaeee jag veeet inte läääskligt. Ja men du stannar här iaf,, aaa de gör jag.. Exito en gång till, Uffe försöker, Exito en gång till Uffe försöker .. fast eg var det moroten som lockade mest.. Lilla hjärtegrynet Uffe så älskad med sina korintögon.
 
I morgon bär det av till sjön för mys och fredag vila. Sen händer det grejor på lördag... Spännande..