Hänga fram

Nu måste jag bara igen få släppa på ventilen.. det pysser över..
 
Åååter igen tragglas det om samma vers.. alla ridstilar rids på samma sätt. Det är för mig ungefär som att säga Alla köttfärsåser görs på samma sätt.. nähänänäänää säger du nu.. ja! O det säger jag med till alla er som fortsätter enträget att rapa upp samma mening.
 
 
-Sitt om!
-O kooom neer i saaadeeeln!
-Halvhalt från sätet!
- Ååå driv på nu dååå
 
 
Här är mannen jag beundrar och på många sätt, ser som en förebild dit jag vill vara och samstämmer med mina tankar om ridning, kontakt och centaurkänsla. Arne kommer från kampsporten och började rida ganska sent, övre tonåren. Han ifrågasätter mkt i ridning som rent fysiologiskt är helt jävla snedtänkt men ingen ”vågar” konfrontera eller är det bara ett faktum att vi blir en klubb med inbördes beundran-folk och blint apar efter vad en person säger, utan att ifrågasätta om det faktiskt är rimligt? Eller är många ryttare faktiskt inte villiga att förstå rimlighet och kör den enkla vägen för att sen skylla på sin tränare när hästen gick sönder/inte presterar?
 
Åter igen läser jag om klyksits, var balanspunkten är på en häst, fysträningspass som är lämpliga för ryttare med att bygga muskler, rakriktningskurser ala vertikal sits som inte ett tugg ger verktyg till balans och förståelse för vad rakt är (för rakt existerar ej!)
 
Var finns lektion om olika raser, olika kroppsbyggnad häst vs ryttare, mentala lektioner i förberedelser planering strukturering, andningstekniker för vet du, andning är eg det vi rider med och på, ja, vi sitter på hästens bröstkorg och i allra högsta grad påverkar andningen, uppbyggnad konditionsträning fokus på hälsa både häst och ryttare, funderingar kring balansen påverkan i mer givande form och inte bara i nått blajformat ala tjäna pengar? 
 
Det finns ingen sits som passar alla, det finns ingen korrekt ridstil, det finns inget rätt det finns bara fel, det finns inget förbud bara mindre bra och det finns inget för mycket med häst bara för lite.
 
 
Denne bild behöver ingen text.. den talar för sig själv.
 
ska vi fråga om halvhalten satt?
 
En annan sak..
När jag visar filmer från tex Arnes eller Olivieras träningar för andra hästnissar får jag ofta till svar att så tränar vi visst i Sverige oxå. Jaha?!? Märkligt visa mig en enda lektion som en medelmåttig svensson med en korsningsponny på medioker mellanmjölksnivå tränas i samling i högre skola-OCH faktiskt lyckas riktigt bra!? Jo på elit finns det.. Men varför bara elit? Vaarföör elit i Sverige men vilket mellanmjölksekipage som helst med utländska tränare som anser att det man tränar på blir man duktig på och därför körs högre skola som passage piaffe terre a terre etc igång på lekis ha-kul-nivå?? 
 
Finns tydligen inget svar på det..
 
Sverige är ett märkligt hästland.. mycket märkligt..Vi anses vara främst i topp i hästvärlden med otrolig serviceapparat runt hästen.. men med så mkt åsikter om rättesnöret att vi sätter ankare på 80% av intressenterna som skickas rakt i motsatt riktning till rid-dig-trött-men-stör-inte-oss-för-vi-vet-bäst-träsket...
 
Kanske tur egentligen.. för vem gids hänga med Märta ..