Vad äter du?

Så haglade frågorna in igen.. så jag bjuder än en gång in dig till mitt matbord.
 
Pga div olika (eller eg samma) sjukdom(ar) är min kropp i stort behov av.. tja.. eg mat alla skulle mått bra av. 
 
Maten funkar utmärkt till ryttare, stressiga personer, vissa matkänsliga, de som vill hålla vikten, de som inte har ork att stå flera timmar i kök.
Jag vill gärna ge ut bok med mina recept o mitt enkla sätt att göra snabb nyttig mat på men inte kommit dit hän än. Några exakta detaljer på mängd ingredienser vet jag inte alla ggr o vill inte heller riktigt dela med mig i detalj om innehållet, hoppas det är ok.
Kan även avslöja.. utbildningen jag sökt.. finns en koppling till just mat, mer kan jag inte säga just nu.
 
Hur kan en frukost se ut?
Hur mkt tror du eg du behöver äta på en frukost? Mkt mindre än vad du vill gissa.
 
Ps! Vet du att en smörgås är att jämföra med en kanelbulle? Jag vet ju vad jag hade valt! (O inte fan hade det varit smörgåsen)
 
En jobbig icke matglad morgon kan se ut så här:
The på kanel, kardemumma, citron, kokosfett, cashewmjölk som följer med ut i stallet. 
 
En mellanbra morgon slinker en frukt o ett ägg ner tsm m theet.
 
En dunder bra morgon kan även en egen blandning eller Pauluns granola på solrosfrö, pumpakärnor, rostade hasselnötter, torkade hallon med cashewmjölk inkl banan. 
 
Man står sig väl på alla (ett av) alternativen o nyttiga snabba enkla utan att stressa.
 
Tips! Ha alltid färdigkokta ägg i kylen. På 4 pers gör vi av med 60 ägg/v i runda slängar. Tycker du det är mkt? Vi bakar all min o Emmas mat från grunden inkl killarna har ägg o avokado till lunch några dgr/v. 
 
Lunch kan se olika ut men idag såg det ut så här
 
Vi börjar till vä i bild:
Kullamust, endast hallon jordgubb inget tillsatt socker.
morot/sötpotatis soppa med timjan gurkmeja Kung markattas buljong, ägg. 8 min i min soppmaskin, såå underbart!
Efterrätt på hemmagjord chokladkaka m dadlar, självklart mjölk-mjöl-jäst-vitt sockerfri.
Grapefrukt en halva o en kopp the med jordnöt,röd dadel, azukiböna. 
Theet har min Kinesiska akupunktör tipsat om. I Kina anv kombon för att stärka/rena blodet. Eftersom jag går med ständiga inflammationer i kroppen är detta ett gott försök till självhjälp.
 
Eftermiddagen bjöd på lakritsdoppade dadlar, my god så goda! Vindruvor till det. Så kan man tycka vad man vill om klimatsmart, gifter o lämplighet om just det sistnämnda, jag instämmer, man ska va restriktiv o så är även vi. mkt sparsamt med druvor...men så gott tyvärr.
 
Kvällsmat bjöd på blandsallad med stjälkselleri, avokado, mango, sesamolja, italiensk salladskrydda, hemmagjorda rotfruktsbullar o så en liten kladd syndigt med amerikans dressing för att tumma på liiiite, men var eg onödigt, mest för psyket att va som ”alla andra”.
 
Marta hade två lådor frukt till oss idag
 
 
Vi fick ut en himla massa frukt att anv av lådorna. Äpple, päron. vindruvor, clementiner, plommon.
Marta arbetar på ett ställe som förmedlar frukt kan man säga. Detta är frukt som är utplockat/utbytt men är fullt använtbart. Istället för frukten slängs får vi varje vecka ta del av en gnutta frukt.
 
Det blev direkt bananbröd såklart. Äpplekaka gjorde Emma, magiskt goood. Slank ner enstooor bit på kvällskvisten innan hästfix.
Vi frös in blandpåsar m div frukt i till glass/sorbe i vinter eller bara ta upp, värma krydda m kanel o kokosgrädde. I morgon gör jag chokladmuffins m dadlar, banan har jag upptäckt gör kladdet kladdigt gott även dagen efter o utan att bli torrt som glutenfritt lätt blir. Hoppas kunna frysa in ett stort lass. 
 
Nu natt vid brasan. Vilken lyx att kunna välja var man vill sova. Brasan flammar, vinden viner i spjället, kylan är på ingång.