Regn o energi med funderingar

 
Bakade hallonscones till familjen i morse. Asså dessa var to die for.. himmel så goda! Såklart Janet-vis 😊
 
Foder
Som sagt, hamnade i foderträsket igen. Uffe klarar sig fint på sockerfri lucern men Exito behöver mer. Så vad välja? Det räcker inte med lucern o linfrökaka till honom när han sätter muskler o ska tränas. Det känns som handbromsen halft är i, lixom lite lala-land, det vi inte gör i dag gör vi i mörra..
 
Eftersom alla hästar oxå är olika o jag.. asså seriöst o ärligt från mitt hjärta, jag orkar inte klödda mer. Jag orkar inte försöka finna den dyraste, special ala mega mix match fillidonk fodret för sanningen är den att det absolut inte behöver vara eeett skiiit bättre. Jag upplever inte Exito som speciellt känslig i mage eller på annat sätt mer än att han inte ska gå på sommarbete, blir håglös men annars inget.
Känns inte heller som Lusitano el PRE är direkt yber foderkänsliga som tex kallblod, camargue, Islands osv.
 
Så iaf... Såg att Krafft kommit ut med ett Low Starch, 4% socker 4% stärkelse. Får blunda för det är pellets, bara o blötlägga..Kändes för klent. Tummar vidare på mina ”regler” o väljer Krafft Muscle up. Högre sockerhalt, men för öveigt havrekli som kan väl kännas ok, rapsolja vilket jag föredrar före sojaolja, potatisprotein kan väl oxå va ok, lågt stärkelse högt aminosyror men pellets.. ok vi testar..
 
Efter 14 dgr kändes han perfekt! lagom energi, bra med kraft, villig go o gla, halsen fyllde ut sig efter hand som veckorna 3-4-5-6 fortsatte. En säck slut o köper en till. Kändes sååå skönt med ett foder som är lätt att köpa, ok pris o funkar trots mina ”regler” fick stryka på foten o att jag eg inte alls gillar Krafft. Men va fan...
 
Det var ändå något som inte stämde. Benen... de svullnade på sig mer o mer. Vecka efter vecka blev de bara mer svullna. ”Känt” yrkesfolk svarade mig:-De e iiinget o bry sig om vettu, de e alla hästar idag. ok? Men denna häst har inte det annars, går på lösdrift?.. -Men går svullnaden ner när han ridits? -Ja, den är helt borta då..-Jamen dåååsåå..
 
?????? Jag stod som ett frågetecken..
 
Är han slut nu? Blire inge mer? Är han totalt sönder nu? Jaa.. de e väl så då.. han höll inte mer.. faan oxå.. 
 
Exito såg mer hängig ut o börja uppleva att han blivit snubblig o stum lixom men visst det gick att ”värma ur” som det så vackert kallas. 
 
Ja, veckorna gick o jag har hållt tyst. O våndats o lotsas som ingenting.. För jag ville inte veta av vad som kanske behöver göras.
 
En kväll var jag för trött för att kvällsfodra. O ledsen. Stefan tog det. 
 
Morgonen kom. Rundar hörnan på foderkammaren. Ser att matbyttorna står kvar. Svär en radänga, gubbfan som alltid gör till hälften. Sur som ättika rasar jag ner i stallet. Morgonens okulärbesiktning av kusarna... Inga svullna ben.. va?! Du skojar mig aprillo??? Släta som en barns bakdel. De va som f...... 
 
Tog bort Krafft igen några dagar. Jupp helt släta ben. Tog tillbaka Krafft, benen fylldes på redan efter 2 dygn. 
 
Så.. bort med den..
 
Valde då att gå tillbaka till märket Saracen som Nikki hade men annan produkt. Rek daglig giva: 1.5-2 liter.. haha!! Nähänä de kommer han inte o få.. O fy fasiken. Saracen Show improver var då inte som Essential balancer som Nikki hade i samma märke. Började på 1 dl som trappades upp till 2 dl. Men nä. Visst mindre svullnad men  känns som lim i musklerna. Vägrar o sträcka ut vid genomgång av muskler, visst pigg men stram i musklerna,  knyter sig i slår mot skänkel.
 
Ok.. på 2 dl..
 
Tog bort Show improvern o han blir normal i musklerna.
 
Så... Forskning idag styrker hästar kan leva på enbart bra hö o jag för min del tror det är sanning. Men det gäller att du har 120% koll på alla värden o har hästar som ligger i samma energikurva så att säga. Det har inte jag o vi har valt ett ängsfoder med lägre värde för att anpassa till den häst som behöver minst o övriga hästar får fodras upp i stället.
 
Min fråga är.. eller jag har många frågor... Hur många hästar visar symtom på kraftfoder? Har du koll på din häst o ser alla symtom/eller inga symtom? Vad är det som får oss att fortsätta köpa dessa skitfoder? så länge efterfrågan finns kommer tillverkarna fortsätta. Har din häst problem med inpackningar i tänderna, vet du vad det beror på? 
 
Jag har inte den blekaste aning om vilket foder jag ska testa härnäst. Jag har börjat snegla på kompeet men det är fruktansvärt dyrt, man får inte veta hur det är tillverkat el vilka oljor man utvunnit energin från man måste alltså helt förlita sig i det blindo.
 
Det får bli lucern o linfrökaka så länge o så får vi vänta på musklerna helt enkelt. För mig är det inte ett alternativ att låta en häst stå med svullna ben för att få muskler. Det torde skapa andra problem som inte syns just nu. 
 
Man blir grönhårig.
 
Eftersom jag har massa energi idag har jag hunnit med att rida i ösregn, putsa upp min utrustning igen, gå 4 km med båda hästarna o bakat en chokladkladdis m dadlar på toppen. Den ska jag nu gå o besöka innan resten av familjen upptäcker underverket.