Det kom mera

 
jaha då var det lyxmorgon igen. Gårdagen bjöd på tre lådor äpple olika sorter, päron o en himmelskt massa clementiner. Då blire bak.
 
Min plan är  ju hela tiden skapa snabba verk att baka på så rena produkter som det bara är möjligt. Det ska vara recept där grundreceptet är detsamma men smådetaljerna kan skilja. Tanken är oxå att det ska vara av nyttigare variant o inte ett bakverk för fikastunden utan det du äter i stället för en macka, enkelt med i bilen, tiden räcker inte till att äta du är på språng hela dagen, ha med i stallet, dåliga dagar då vanlig mat inte lockar. Ingredienser som mkt ägg, chiafrö, olika nyttiga kryddor, kokosolja, olika nyttigare mjölsorter, nötter, frukt o grönsaker gör det möjligt att ersätta en Janetkaka mot en obefintlig frukost/lunch.
 
För mig har bakning alltid varit komplicerat o massa konstiga produkter i som ingen har hemma. Jag vill verkligen komma runt den tanken då jag vet jag inte är den enda som känner så. O åter igen, baka nyttigt o gott för vardagen.
 
Jag har en önskan.... jag önskar få ge ut en bok med recept på det jag bakar. Jag har hört att önskar man tillräckligt länge o hårt så kan önskningarna slå in😇
 
 
Vad ska jag göra med så många clementiner??
Det blev en clementinkaka med cashew, torkade fikon, kummin i o pistagenötter med lite riven clementinskal på toppen. En ganska satt o matig kaka med en liten ton av beskhet i sig. Kan inte bestämma mig om jag gillar den men med tanke på size av kakan jag ”testat” får jag nog säga att jag gillar den. Så klart massa ägg, chia, mandelmjöl, fiberhusk bla.
 
 
Det blev en plåt med åpplemuffins oxå.
 
Jag testar nu alla mina recept i mixern. Måste säga de funkar förbaskat bra.
 
Jag har inte bestämt mig om jag ska baka mer för dagen... Kanske en äpplerulltårta med mandelsmör i mitten? Vad tror vi om det? Testar jag, är du den första till att få veta.
 
Nu är hästarnas tänder kollade, vaccinerade, vilade utan feber. Dags igen.
 
Uffes senor känns 100, peppar peppar tvi vågar knappt öppna käft alltså. Testade honom lite på ridbanan bara på lina. Han valde själv att småtrava lite o det såg helt rent ut. Usch så mkt muskler han tappat menmen. Jag får skritta igång honom så får vi se. Pigg o fin hållning så han känns redo.
 
Exito red jag i morse. Han känns superfin i kroppen. Inget att direkt anmärka på. Klar o vaken i blicken, högrest. Japp. Inga svullna ben, svala o fina. 
 
Samlande skritt o sidförflyttningar på ridbanan. Jag har svårt att få in magen hans o han avskyr sporrar men testade idag igen. Jag har blivit medveten om mina ben så kände att jag nog vågar testa o vara juste mot honom. Jodå han accepterade det. störtregn kom o vi gick in. 
Hö framkota jäklas lite än. La på kylbalsam o direkt kände man skillnad. Hö såååå varm medans vä känns inget alls. 
På måndag kommer MD Kleen efter det blir det att boka ny veterinärstid hos Ylva. Detta är det enda som är ett”problem” kvar som jag inte kan avhjälpa. Får höra vad Ylva kan rekommendera oss att göra. 
 
Man skulle ju vilja va katt alltså..