Sadelkväll på Dressyrgården

Mikaela o jag drog på sadelkväll hos Dressyrgården o Catrin Henriksson. Gratis dessutom. Woaw!
Jag har varit på flera sådana genom åren. Sadlar är alltid ett bekymmer, det vet vi alla som rider. 
 
Jag rider inte dressyr, jag vet faktiskt inte vad jag rider men om jag får välja åt vilket håll jag vill rida, vill jag rida åt funktionell ridning, det som är mer arbetsridning/bruksridning/den ridningen som du kan använda dig av när du tex vallar kor, rider med redskap, tar dig genom olika föremål. Tex berättade Patrik på DKA att en terre a terre görs på ett sätt i skolridningen dvs båda bakbenen i marken och lätt ställd, medans arbets terre a terre görs med ena bakbenen framför det andra o rak för att snabbt kunna gå över i rätt galopp. I den terre a terre´n görs byten. Jag finner ingen glädje i skolridningen utan det blir meningsfullt när det finns en funktion till varför man ska göra rörelsen, få testa den o utföra den i ett moment.
 
Men tillbaka till ämnet sadlar...
 
Jag måste säga, Catrin, har verkligen skaffat sig kunskap om sadlar under dessa åren hon hållit på i ämnet.
Min förutfattade mening om kvällen var som bortblås, inte mkt av det jag trodde vi skulle diskutera, kom upp. Eller rättare sagt, jag var inte beredd på alla matnyttiga tankar o info vi skulle få. Jag ska försöka dela lite med dig, här.
 
Det finns olika stoppningar, ull, syntet ull, luftstoppat fair eller cair, latex, latex med ull/syntet för att nämna några.
 
Luftstoppning kom först till England, när det inte funkade där såldes det ut till övriga länder. Det har precis varit en ny sväng med luftstoppat på marknaden. Flair systemet är nästan helt ute från marknaden för tillfället.
 
Det sker nya inovationer på marknade, intressant, men det slutar oftast med att det går tillbaka till det gamla. Lite som det här med underlag. Nya hypade underlag har kommit fram under åren men nu börjar det så smått att återgå till de gamla naturliga materialen.
Dock en grej som är nytt är att tex Stubben började ett samarbete med cykeltillverkare, sitsarna. Stubben har därför tagit fram en sadel med uppbyggnad under sittbenen, lite i stil med en cykelsadel. Dock undrade vi alla, även Catrin, varför hoppsadeln hade det men inte dressyrsadlarna? Men den frågan fick vi inte besvarat såklart. Sånna grejor kan ju va intressant för framtiden att utveckla.
 
Ullsadlar möglar, läder blir poröst av svett speciellt från ryttaren. Schabrak ska skydda sadeln från svett från hästen. Bästa skyddet tycker hon är den medicinska padden som dessutom är lätt att underhålla.
 
Det går inte att säga att man har 17" i sadel rakt över. 17" i en sadel kan vara som en 16" i ett annat märke men även i hur djup den är. Ju djupare ju mindre är den i sin storlek.
Djupet kan påverkas av hur lång överskänkel ryttaren har. Har man tex en väldigt lång överskänkel kan man behöva gå upp en stl i sitsen för att få plats.
 
Vi fick känna på olika läderkvalitet, vi diskuterade utbytbart koppjärn eller ej.
 
Det mest intressanta under kvällen var att se sadlar som hade gått sönder. Vi fick även se sadlar o järn live som gått sönder, även bilder på dator. 
 
En sadel som knakar har till 99% något trasig i sig. Det gäller bara att hitta det. Catrin hade många historier som hon kunde berätta för oss, där sadlar gått sönder o hur svårt det varit att hitta var felet var.
 
Sadelmakaren ska ha en ansvarsförsäkring. Sadel kan faktiskt gå sönder om sadelmakaren har stoppat sadeln fel. Sant! Hur kan man stoppa fel tänker jag? Men de kan man tydligen. Det är inte mkt som ska till för att en sadel faktiskt kan gå sönder vid felstoppning. Det är stora krafter, hästens o ryttarens.
 
Det är i grunden du själv som kan avgöra om sadeln passar eller ej. Du känner hästen bäst o känner känslan i sadeln, inte sadelutprovaren.
 
I första hand ska sadeln passas in till häst, i andra hand till dig.
 
Ibland, kanske man inte kan byta till något bättre än det man har. Det man har är inte det bästa men det finns inget bättre heller på marknaden att erbjuda. Det är en tuff bit för hästägaren att acceptera.
 
Oftast är det ägarens budget som sätter gränserna för vilken sadel det blir. 
 
Catrin är massör bla. När hon kommer ut för att prova in sadlar, går hon genom hästen lite grann. Kollar tänder o vissa punkter på halsen på hästen mm. Detta kan ge henne en indikation på om det är sadeln som är problemet eller det kanske är så att det är andra orsaker som ligger bakom att hästen inte kan röra sig som den ska. Det tycker jag är seriöst. 
 
Syntetstoppning verkar funka bra till ryggproblems hästar, även plastbom kan vara ett alternativ. 
 
Vissa hästar vill ha fårskinn under sadeln. Varför vet man inte. Kan va värme, kan va bara känslan att det är mjukt o skönt. Att ett fårskinn stötdämpar är inte sant, trycket är konstant ändå. Det man ska tänka på är att med fårskinn under sadel upplevs bomvidden smalare. Det kan va i vissa fall, där vissa sadlar bara finns i var annat storlek, ett alternativ att fylla ut med fårskinn, eller när hästen växer o sadeln är lite för stor i bomvidden.
 
Flertalet märken går att lämna in till fabrik o ta ut eller in någon storlek. 
 
Knights, Lippo, Pessoa  o ett märke till som jag precis tappade namnet på, tillverkas alla på samma fabrik i Italien.  
 
Det var lite av det vi gick genom på 3 timmar. 
 
Catrin gav mig ett otroligt lugn o jag kände mig helt trygg med hennes erfarenhet hon skaffat sig dessa åren. 
Även om jag inte rider dressyr, skulle jag känna mig helt trygg med att anlita henne som sadelinprovare. Jag vet att hon skulle säga vad hon ser utifrån sin kunskap. 
 
Får du chans att gå en sån här sadelkväll på Dressyrgården, som dessutom är gratis, ta chansen. Det är väl värt det kan jag säga.