Money

Allt kostar. Det vet vi. 
Behöver vi tjäna mer pengar? 
Behöver vi dra ner på kostnader?
 
Jag tror på det sistnämnda. Alla har vi olika agendor. I vår familj är det jag som är spara på ett sätt, medans Stefan kan lätt spendera stålar utan ångest o ingen tanke på morgondagen. Men ibland är jag dumsnål o skjuter mig själv i foten. Att vara saklig, logisk o hålla sig till en röd tråd är svårt. Därför är det bra att man är olika i en relation.
 
På tal om relation har vi en bra sådan till försäkringsbolaget Trygg Hansa. De ringer upp 1-2 ggr/år för att stämma av ens försäkringar. Bra service o såklart är det väl uträknat från deras sida. Är det något man är kass på så är det just att kolla över sina försäkringar, eller hur? Speciellt vi som lever på gård o har 3245 fordon, djur, släpar, gräsklippare.. phew.. man bara förtränger det.
 
Förra gången de ringde va de killen Andre. Han charmade mig så jag rodnade i luren. Vilken kille! Oskar som ringde denne gång va bannemej inte ett strå sämre. Undrar om de varvat Chippendales för de va sören vilka charmknuttar bolaget bett kvällsringa..
 
Men iaf.. började kolla av vad vi har försäkrat o för hur mkt. SERIÖST?!!?? De va så mkt pengar att både Stefan o jag trillade baklänges.
 
Något slopade vi försäkring på, två fordon bytade bolag o årsavgiften kommer sänkas. 
 
Sen fortsatte det. HBO o netflix slopades, spotify på Stefans lur ska slopas. Jag ska kolla över hästarnas försäkring nästa vecka oxå. Sophämtningen ska ändras igen från 14 dgr till 1 mån.  Vi kommer fortsätta se över om det finns andra mindre utgifter som går att ta bort.
 
Vilket hästjobb men skönt att det är på rull. 
 
O på tal om hästjobb har jag precis kommit hem från torsdagsträning på DKA. Fick rida Chirri igen med Camilla som sparring på Xaloc.
 
Tänk vad man kan träna med endast 4 hinderstöd o ett kvastskaft.
 
4 hinderstöd... volter utan om, volter innuti, kanelbullen, 8or, tempoväxlingar, böj/ställ/rakriktning, för den som är flink tränar byten, vi andra mediokra tränar enklare övergångar.
 
Därefter tränade vi på att rida jägardansen. Först 8a knä mot knä, sen dansen. En rider innanom o ökar, den andra samlar, i samma sek rumpan passerar ökar den som samlade o rider om o så fortsätter det. Då får man elasticitet med sidvärts tränat. Sen har man eg ett kvastskaft mellan sig men det hann vi inte idag. Chirri hade för stor rumpa.. eller var de jag som inte fick med mig rumpan in.. tror minsann det sistnämnda.
 
Vars ett svärd, öva på att mötas med träff, både vapen o sköldsida, i trav o galopp. Därefter mötas vapen/sköldsida med jämn pyttevolt m svärden mot varandra o fortsätta i sin riktning. Låter enkelt men huvva!!! Sååå svårt. Galopp fram till träff, trav i volt o galopp ut.. eller hur😂.. 
 
Nu när jag börjar få koll på händerna känner jag hur benen fladdrar. Ursinnig blir jag. Patrik har som ni vet 30 år inom kampsporten, han lugnade mig med att förklara att min kapacitet är än inte där att jag kan både ha koll på en häst som studsar av lycka, styra m en hand samtidigt ha koll på vägen o hastigheten o därtill träffa motståndarens svärd i rätt riktning o rätt ställe.. hjärnan kan inte just nu hantera fler koordinationer. Men bara att jag noterat att benen blir otydliga för hästen är en bra sak i rätt riktning. Mer sticks-träning o mer koordinationsövn behöver jag. 
 
O sen träna mer beeeeen. Har du en bra benövning du vill dela med dig av så tar jag gärna mot tips.
 
I morgon väntar en kontorsdag. Stefan lägga golv o Exito får nog skrittas. Som jag misstänkte är vila inte hans grej varken för fys eller psyk.. tyvärr är Uffes hö fram inte avsvällt eller rättare sagt, den har gått upp igen. Känns tufft men jag vill inte oroa mig. Han får fortsätta vila, vibba o gå kortare promenader.