Intressant ämne jag valt bort

Mindre intressant ämne är magsjukan jag fått dras med idag. Seriöst, det är bra längesen jag varit så här dålig. Totalt omöjligt att ens borsta hästarna till någon reda.
 
På det den mysiga diskbråckssmärtan😂.. livet..härligt!
 
Men det som var intressant var att en kvinna jag träffat via Riddarna, var över idag. Ämnet vi ventilera var just hovar eftersom det är lite av ett orosmoment för mig då jag helt lagt detta i min hovslagares händer. Lite som när man går till frisören. Inte fasen lägger man sig i hur hon håller saxen om du inte själv vet ett jota om att klippa frillor. Man är tacksam så länge håret sitter kvar/hästen mår väl.
 
Nu har jag verkligen världens bästa hovslagare. Aldrig haft bekymmer o vi kan diskutera allt. Men nu vill inte Uffe ha bakskor o Exito kan inte ha framskor. Man kan säga att jag får en helskoning på 8 fötter, inte illa😂!
 
Men när Uffe drog av framskorna o jag insåg att här går inte o spika på några skor på väldans länge, kände jag bara att då får minsann även Exito va utan bakskor så får vi se sen efter vintern hur vi gör bäst med skors vara eller icke vara.
 
Men iaf! 
Idag fick jag lära mig att området runt ballarna o breda delen på strålen, där under, finns fler än 360 känselpunkter! Whaa?!?? Coolt!
Exito har märken under hoven nära strålens spets. Eftersom jag rider honom utan boots på ridbanan o på slingan, var jag övertygad om att det var stentramp. Det ser ut som små runta hålor i olika pytte storlekar, precis som sten-hål. Märkliga är bara att båda fram ser liknande ut o Uffes börjar bli detsamma. Märkligt.. Uffe ömmar ju men Exitos hovar verkar va gjorda av plåt?!..
 
Nänä.. det där är naturligt. Det är sulan som släpper normalt.. Släpper?! Herre Gud!! Så lite jag vet.. Såklart den släpper, det kommer ju nytt horn, skodda hästar gör ju det med, bara att det oftast ser mer ut som sträck eller flagor lixom, eller blir mjukt.
 
Jag är så nyfiken på ämnet hov vilket jag ALDRIG trodde jag skulle bli! Jag tänker varje dag att jag måste fokusera på att lära mig rida bättre, men ju mer jag fokuserar på det ju mer inser jag att kunna rida innebär oxå att kunna delar av helheten. Att kunna tänder, muskler, hovar, utrustning, osv ingår i att lära sig rida bättre.
 
Att ha häst,  är verkligen en livstil, ett annat liv i livet. Man kan lite fly in i det förtrollade Narnialandet med varmt o kallt när man tröttnar på det riktiga livet. Som i sagan Narnia, kan man även tappa bort dörren tillbaka. En del väljer självmant att inte återvända från sagans värld. En vacker dag tror jag oxå jag stannar i sagan. Jag kan iaf få inbilla mig det😁