Du blir vad du äter

Är ju ett myntat uttryck. Men någonstans finns det en poäng som är nog så sann...
 
För miljonte gången sitter jag och tittar på hästfoder. Jag vet inte hur många gånger genom mina hästår jag kliat mig i håret o förundrat mig över hästfoder. Då var det Islandshästar, nu är det Iberiska hästar. En del säger same same och jag, med flera säger- Är du helt blåst??
 
Fast egentligen har de rätt.. Det ÄR same same i det stora hela. En häst är en häst är en häst.. eller vi säger så här i stället... En kropp är en kropp är en kropp. För en häst den kan vara avlad o har ett visst humör, uppbyggnad på en viss plats o evolutionen har gjort sitt, så även med oss människor. Afrikaner är Afrikaner, Asiat är Asiat, en Skåning är o förblir en Skåning o vi kan dra ner det till att en Klippanbo är o förblir en Klippanbo.
 
Så! Då har vi rett ut det. En kropp är en kropp. Vad består en kropp av då? Skelett, muskler, senor, blod, en hjärna (förhoppningsvis) magsäck osv. Vad mer.. blodomlopp, förbränningskammare, celler o till det flummiga, sjätte sinne, en själ osv. Alla är med så långt.
 
Jag har själv i 35 år blivit tvingad att kontrollera min egen mat då jag har, vad som kallas en problemkropp. Jag kan inte äta den mat som erbjuds i skola, restaurang, snabbköp, spyfik etc som exempel, då vi nu pratar om mat (resten tar vi inte här) Kan säga så här i efterhand, det har varit en ooootrolig resa dessa åren. Vilken fruktansvärd okunskap som än idag råder bland sjukvård o bättre vetande. Så mkt fuffens-o-bågare som försökt utnyttja situationen genom tiderna o än fortsätter!!! trots att vi just nu är så pass upplystai vårt samhälle, är okunskapen trots allt helt obegripligt hög! HUR ÄR DETTA MÖJLIGT??!!
 
Så då ställer jag mig frågan. ÄR det bara okunskap? Låt se.. 
Det finns färdig mat att köpa, man vill göra det enkelt. Tiden finns inte till annat. Mamma har alltid lagat. Beroende. Vana. "bra" mat är för dyrt. 
Är det verkligen BARA okunskap? Eller är det ett beteende?Bortprioriterat? 
 
Det är självklart inte så enkelt. Det är högre makter som styr oxå. Tillverkare bl a o en annan lite filur Monsanto som har fingrarna i syltburken. Vad som sker på högre makter kan vi inte styra om vi så önskade. Det ENDA vi kan försöka göra är att bojkotta färdigmat o odla vår egen. Men knappt det kan vi göra längre. 
 
För att inte tappa tråden väljer jag att knipsa av där o komma till min sak igen-
 
Om vi nu är överens om att en kropp är en kropp. Häst är en kropp... Vad ger du din häst för foder? Varför har du valt det fodret? 
 
Sädesslag
Soja
Socker
ris
 
Är fyra ingredienser som man bör ha lite koll på. 
 
Sädesslag skapar lätt inflammationer. Har du en stressad häst, känslig häst, en ras som inte växer upp på säd, kan det va värt att fundera kring om häst inte mår så väl.
 
* Socker i text menas vitt socker
Står det ens utskrivet hur mkt *socker det finns i fodret? mmm.. Har som sagt varit i kontakt med Krafft (helt enkelt för det är Svenskt o lättast att fråga) De har just nu börjat skriva ut på sina påsar hur mkt socker deras produkter innehåller, förr stod bara stärkelse.. suck.. men iaf... Då inkluderar det all socker men står skrivet på påsarna om det finns tillsatt socker eller bara ingrediensernas egna socker.
 
Krafft har gjort en Krafft-ansträngning (humor) genom att framställa produkter Low Starch som har 4% socker o 4% stärkelse, endast produkternas egna ingredienser, alltså inget tillsatt socker. Pelleterat foder.
Jag ställde frågan om de har för framtidsplan att reducera ner sina övriga produkter på socker-fronten. Till svar blev att de anser deras produkter redan ha lågt innehåll med socker.??...??...
 
Pavo har ett foder som marknadsförs till Islandhästar... 36% socker.. 
Havens har en produkt som innehåller massa örter, jag gick i taket av lycka! Haleeeeluja! ... tills jag såg .. 46% socker... 
Precis när jag skulle skriva om Hippolyt, var jag tvungen att gå in för att se om det fanns något vettigare sen sist jag kollade, o ja.. det måste jag säga.. kan va ett alternativ. Om vi nu bara pratar sockerhalt, 7-9%.
 
Ja, det finns en hel uppsjö till med tillverkare att gå genom men finns inget helt vettigt alternativ.
 
Soja är känt att vara extremt inflammationshöjande. Ris vet vi innehåller höga halter av giftet arsenik.
Linfröolja härsknar o ska inte utsättas för syre. Hur funkar det när fodret ligger i papperspåse?
 
Pellets.. Är det en naturlig form för en gräsätande kropp att bryta ner? Hur många foder har vi att välja på om vi inte vill ha förargliga muslifoder med flakes av majs, ärtor, morötter som sätter sig som lim i tänderna på hästarna (o alla för högt i socker) som inte är pellets? Hygieniskt ja.. Vetr Nina Lundgren vill ta in ett pellets som är mjukare i sin struktur. Jag har även varit i kontakt med Krafft om hårdheten på deras pellets. 
 
En annan sak. Varför ligger det morötteflakes, äppleflakes i maten? Inte vill man väl betala dyrt för det/asa hem, då kan man ju lika gärna köpa morötter/äpple på Mariannes farm o skiva själv?
 
Örter har vissa tillverkare. Kan man kombinera vilka örter som helst i en salig blandning? Svar nej. Hur vet jag då som hästägare att det är bra örter o vart kommer örterna från? 
Tex flera örter som kommer från Asien innehåller höga halter av mögel.
 
Men det är ju så klart så mkt mer som spelar in. Mat/Foderbiten är en livstil att lära sig. Att förstå hur det hänger ihop får man nästan va ett geni för att reda ut, men man behöver inte vara idiot o va lat bara för man inte förstår allt.
 
Autoimmuna sjukdomar, atros, magproblem etc är hos hästarna precis lika stort problem som för oss. Att förstå foderbiten till en gnutta kan vara lösningen för din bästa vän, hästen. Dessa sjukdomar är högst lämpligt att inte göda mer med socker, säd eller annat inflammatoriskt. 
 
Man klarar sig långt på hö, men det är inte hela sanningen. Kanske går din häst i en blandflock, kanske vissa bara är fritids o vissa tävlar, vissa är lättfödda vissa är svårfödda, vissa är unghästar vissa är äldre. Kanske står du uppstallad där foder ingår i avtalet o du kan inget göra. Alla har olika behov, precis som vi människor. 
 
Jag svär på att det är fler än jag som sitter o gnider sina förrymda geniknölar men vi är inte dumma. Vi fattar att nått är snett. Vi har knappt några vettiga alternativ till våra vänner att välja i foderväg. Allt handlar om pengar o den lilla människan åker på pumpen. Högre makter styr. 
 
 
Så... Till nästa gång vi ses.. För nyfikenhets skull.. Berätta för mig hur många fodertillverkare som har ett vettigt hästfoder som inte är pelleterat, som inte har flakes, som inte har de 4 ovan nämnda öht eller iaf inte så hög grad. Kanske finns här någon som läser som skulle behöva det tipset.
 
Och har du några tips på hur vi kan få fodertillverkare att begripa vikten av att bara ge fan i att tillverka dessa foder?
 
Samtidigt som jag skriver detta kom, denna länk upp i mitt flöder på facebook. Du kan ju slå ett öga för nyfikenhetens skull. Vill du tro på/fundera på va som sägs, ja.. det är upp till dig. Ingen rök utan eld som det vackert heter även om just du tror att man gjort en höna av en fjäder i dramatiken. 
 
JAG för min del behöver inte bli övertygad. JAG är övertygad om att det är min kropp som är frisk som skriker i sin fulla makt för att inte få i sig skiten....
 
Genom att fööörsöka utbilda sig själv, ifrågasätta, gör du din vän hästen, en björntjänst. Inte bara göra för alla andra har gjort i alla tider. Ibland måste man göra det enkelt för sig, det förstår jag. Men ta då det minst dåliga valet iaf. Har du börjat se vad som finns på marknaden kommer du veta vilket det är för just din häst. Kanske har du ekonomiska problem just nu, fine. Då har du oxå koll på om det blir strul för hästen o har överseende. Men vad du än gör, skyll inte på hästen när den har dåliga hovar, mugg,  ont i magen, humörsvängningar, matt i pälsen, inte hoppar sina höjder osv. Ditt ansvar...
 
 
 
 
#1 - - Emma - mode - mamma:

ha en fin måndag
kram kramis

Svar: Desamma Emma kramis
Unique