De la blött!

 
 
Lill Irma kom infarandes i gårkväll till Ljungagård, höll mig vaken halva natten o fortsatte en bra bit in på eftermiddagen. 
 
Grabbarna fick va inne på förmiddagen i torka. 
 
Så här står de ofta uppbundna när jag gör vid båda samtidigt. Uffe var van sen sitt förra hem o har en bra personlighet. Exito har länge kört med "Luften är fri"-fasoner vilket har gjort Uffe skogstokig. 
 
 
Det blev gympasalen efter åskan slog ner någonstans i närheten precis när det var uppehåll i regnandet o jag tänkte att nu kanske man hinner ut.. innegympa, tack!
 
 
Numera kan jag själv ha båda hästarna samtidigt i aktivitet. Men var inte beredd på hur skitigt det blev o Uffe som har så mkt att tycka till om så det måste bara tömmas bajs var tredje minut, åsikts-bajs.. 
 
..med tillhörande åsikts-min.. iiinte glaer... iiinte alls...
 
Eftersom vi fick ett gäng bananer förra söndagen, närmare 55 st, har några ätits, frysts in o några blir till bananbröd. Så fick det bli ett bröd i morse.
 
Det är så enkelt att baka eget bröd. Detta är en tunnare variant, men man kan välja o göra det som en kaka istället.
 
Ingredienser.. hur enkelt som helst. Något m fiber, något som är kryddigt/smakrikt, något som är fett, något som är mjöl-ich-look a like, nypa salt, något som binder o  något som sväller..
 
Detta innehöll mitt idag:
Bananer
ägg
salt
kokosfett/olja
fiberhusk
mandelmjöl
majsmjöl (välj vilket mjöl du vill)
bakpulver
kardemumma, kanel, kummin
 
Eftersom bananen är söt, väljer jag bort honung/agave. Skulle jag gjort zuchinibröd hade jag lagt till sötma. 
 
Vispar ihop allt. Degen ska va tjock som en våffelsmet ca. 
Klart!
Samma "blandning" (fast m morot i ställetför banan) använder jag till att göra smörgåstårta/tårta. Funkar kalasbra!
 
Vi använder plåtduk, har slutat med plåtpapper.
Swusch in i ugnen, ta ut o svalna under duk o frus in I lämpliga bitar som lätt tas upp o tinas i brödrosten. Valfritt pålägg men jag väljer ägg o skagenröra. Avokado/mangoröra är oxå gott. Lax/makrill med majjo,dil funkar. Nyttigare frukost än så är ju svår att slå.
 
 
Eftermiddagen blev uppehåll. Kastade mig ut i stallet, på m regntäcke, funderade ett halvt varv omUffe behöver hals-struten (myggklia), det regnar ju så myggfritt men vågade inte chansa. Tur var väl de.. timmen senare var det nästa 20 graders solsken så svetten lackade. Hej solen! Suck regntäcke.. stackars hästar..