Bjäre BS

Idag var det dags. Väntat i några år men nu fick vi tummen ur...
 
Åkte till Svenstad utanför Båstad för att träffa medlemmarna i Bjäre Bågskytte Sällskap.
 
Kände mig som ett fån. En ryttarbågar, tejpade fingrar, cogar av vp-vprör. De andra kom i tävlings compound bågar o recurwe bågar. Gulp.. 
 
Även ett gäng barn o ungdomar var där. Alla var supergulliga o rara. En kille frågade om min ryttarbåge, han fick testa den o tyckte det var döhäftig! Han sköt recurwe egentligen. 
 
Jag började på 10 m skott. Aaa de gick ju åt ..gräset... 
20 m gick jag på ganska tidigt o det gick väl ok. 
De andra stod m sina fancy bågar o satte gul efter gul. Så enkelt är det inte för oss som skjuter instinktivt skytte. Pilarna far minsann precis över allt.
 
Man sköt 3 pilar sen väntade till alla skjutit. Vi skjuter 10 pilar hemma så det blev lååång väntan för oss, tyckte jag som bara ville de skulle gå fortare, typiskt mig. När man skulle hämta pilarna skulle en skrika MARKERA! O så gick alla.
 
30 m var jag nyfiken på men aldrig testat att skjuta på. 
Laddade några pilar men kom inte fram. Fasiken. Laddade om, tänkte på vinkeln o drog strängen hela vägen med sån kraft att den flög över tavlan! 55 m! Yeay!! Jag kan alltså skjuta så långt om jag vil. 
 
1 timme nötte jag 30 m. Envis som synden. Spridda skurar men några satt. Enstaka röd o blå träffar. 
 
Min båge är på 30#, Stefans är på 45#. Testade Stefans. Var faktiskt den jag började skjuta på för 4 år sen. Inte testat den på 2 år minst. Ooh may va tung! Men skulle bannemej få iväg 8 pilar (nästan ingen som sköt på den tavlan) Trodde luften skulle spränga lungorna men iväg kom dom. De låg som ett pärlband 2 m innan tavlan, på tavlan blått o bakom tavlan men alla rakt bakom varandra med diff på 30 cm. De e bannemej ganska bra!
 
De har en jaktbana på 1 km m 16 mål i skogen. Den ska jag testa nästa gång!
 
Inga bilder visste inte om alla gillade att bli fotade, så brydde mig inte om det o Stefan tänker aldrig på sånt.
 
Ett kul söndagsnöje framöver ända till våren. Ser mkt fram mot vintern o bågskytteträning m fler som gillar bågskytte även om det är olika bågar.