Så förundrad

Simon, Stefan o Emma jobbar stenhårt. Jag försöker ta hand om hälsan, feldenkrais, akupunktur, hästarna. Fortsatt tvätt o städ o rensning av stall, sadelkammare o överflödiga grejor fortsätter. 
 
Snart hoppas jag Uffe är på benen men min gissning att han inte lär va under "ok" stämpel innan jul ser ut att stämma. Tyvärr.. för att man kasat av sina skor i rakethastighet.. ja som det kan bli.
 
Exito går lite på halvfart sen han fick en veckas vila. Dels för jag har upp över öronen med massa saker men oxå för jag istället leker med signalgivningen. Att finslipa den är ganska kul, det går fort o korta pass. Nu ligger ljudsignal inne för tramp på ett puss-ljud o i ridning fortsätter han tills jag säger hwa! För att få hans uppmärksamhet att något är på gång att hända säger jag woapp! ganska rappt. Galoppfattningar sitter relativt bra, går att galoppa tre steg ett travsteg o på nästa galopp tre steg ett trav o byta igen. Genom att lyfta innerhanden kommer galoppen, den plussas på med ytter skänkel. Att greja i sättet blir att han låser sig men jag börjar mer o mer få till att han lyssnar på vad som händer även där. Exito är inriden otroligt slarvigt vilket för det första gör att vi kämpar med gamla vanor eller rättare sagt inga vanor av värde utan slarv hejbabberibba. Sporrar o spö av okunnig ungdom o flera olik händer, åsikter den ena mer okunnig än den andra, gör att han är faktiskt den svåraste jag haft att lära in hjälpgivning. 
Jag har min begränsningar o kan inte rida med varken styrka eller hårda metoder utan måste rida på känsla, timing, röst o hans fulla uppmärksamhet hela tiden positivt medverkande (han är en nejsägare så ett jäääkla jobb).
Uffe däremot som är mycket bra grundskolad är lysande både att lära sig ljud o lätta hjälper. Svarar korrekt o det är snarare jag som måste tänka till o göra mindre. Han nästa läser en i orden i känslan.. han är så häftig. Samtidigt är det en gåva att få ha en av var.
 
Nu blev det mer än jag tänkt skriva om eg för eg hade jag tänkt skriva om hästfoder. 
 
Jag har än en gång gått genom foderträsket o jag blir liiiika förvånad varje gång. Varför detta skitfoder finns, hur det kan säljas, hur lite krav merparten av hästägare ställer på fodertillverkare, forskning, hur lite kunskap om hästhälsa för att kunna se om fodret är bra eller inte, hur lite vilja att lära sig om hästkroppen o foder det finns.. 
 
Men mer om det i morgon...