Power is back!

Efter ett mindre kul läkarbesök, blev det stallet.
 
Känns hemskt att säga det, jag vet det inte har med Tyr att göra, men två hästar är rätt antal helt klart. Jag känner att jag klarar det utan att det tar ihjäl hela mig. Det spelar ingen roll vilken av hästarna som fått lämna oss, eftersom Uffe var ute till salu ett helt år utan att finna rätt köpare (så var det väl inte meningen än) men två är för mig lagom. Jag hinner med o känner att jag kan ärligt ge det jag har i energi, styrka utan att det tar energi från något annat.
 
Jag var inte uppladdad för att rida utan tog Uffe i rundkorallen. Eftersom vi ska på frihetsdressyrträning i helgen testade jag hur lätt han är att vilja följa. Pss.. Baggis med den hästen. Han följer mig som ett lamm. Har han gjort sen han såg mig första gången där på westerstället o gör så även nu. Superlätta dunderkillen, en dröm till häst. 
Vi följdes åt, flyttade rumpa o framdel, skänkelvikning, snurra runt, skicka iväg, kalla in.. allt helt lös o jag rör honom inte. Sen gick vi över till att testa lite tramp på stället. Då har vi kontakt. Funkade inte i korallen, var för trångt, hans svans rörde vid tråden hela tiden så vi gick över till ridbanan i stället. Uffe är lite dammkänslig så väljer att inte va på ridbanan om det dammar, men det har precis regnat några timmar så det var helt lungt.
 
För vänster sida kan han både göra piaff-ich o passage-ich ( Ja, han gör det ju inte på OS nivå så vi får väl säga -ich helt enkelt). För höger är det myyycket svårare. Sämre styrka höger bak syns så tydlig o han blir så frustrerad. Gissar han är tränad för vänster sida bara för han vet precis. Man kan göra övergångar från sakta trav för hand över till piaff-ich som övergår i passage-ich o halt. Fast ibland är det väl lite mkt energi så då är det bättre att låta han rusa 2 meter själv, jag släpper bara istället för det ska rycka till i näsan på honom (har bara grimma o tyglar i understa ringen) så vänder han själv o kommer tillbaka. Släppa på ventilen kan ibland va bra, så varför hindra honom. Jag bad ju om energi o det fick jag.
 
Så klart vibba efter. Dunderskönt. Inga gäsp idag. Han har/hade spänningar i käkarna regelbundet (hade tandproblem som är åtgärdat med tillhörande spänningar i käkar/nacke, genom att gäspa kan de själva få det att släppa tillfälligt, vibragolvet hjälper till att släppa spänningarna då det ökar blodcirkulationen)
 
Slangen fram o spolas, mums.. Det går så fantastiskt bra numera att spola honom, står 90% lös, kan även spola ansiktet. Jag bara älskar den hästen. Han har så sunda reaktioner o lyssnar man på honom får man helt fantastiska samtal med extremt mkt värme som kommer direkt från hans hjärta.
 
Efter en låååång paus, kvällsmat o familjesnack, var det dags för Exito. Man måste lixom ladda om batterierna om man ska orka denna kille. Minns min Portugisiske tränare sa just det att ibland fick han gå in o lägga sig 10 min eller ta en cigg innan han började med en viss häst, han visste det skulle krävas max av hans uppmärksamhet. Nu hade jag inga cigg (hahah för jag röker inte) så det fick bli en variant av det andra alternativet.
 
Kändes lite avslagen när jag tog ut han ur boxen. Eftersom vi råkade ut för en fadäs förra söndagen, måste jag medge att jag är lite orolig att han dragit upp några av sina gamla skador. Så gick genom honom. Hovledsinflammation kan jag ju inte direkt se så, man kan märka på onaturlig värme men fann ingen direkt. Ryggen signalerar lite men.. tja.. nä.. inget mer än innan. Tempen ok.. jaja.. 
 
Eftersom hans gym finns i garaget fick vi slåss om platsen i kväll. För att ta sig in till skrittis fick man dra in magen o klämma sig förbi Emmas bil som stod där hjälplös o fick ett startmotorsbyte, under tiden passade Emma på att ligga på vibban. Athena gjorde allt hon kunde för att visa hur högt pipis kunde pipa. 
 
Skrittis med lugn backe det blev en lagom stund. Sen till Mallis. - A fy fan! sa Kejsaren. Mallis när solen för en gångs skulle inte lyser, så ska jag få konstgjord sol. Kände o klämde, mmmm.. finner inget nytt direkt... (säkert om man heter MD Kleen hade man funnit men inte mitt amatöröga)
 
Vidare till vibban i 30 min med intervall. Körde olika frekvenser. Låg frekvens ställer han sig med benen ihop o huvudet i backen. Hög frekvens pillar han på allt o blir kejsare delux.
 
Han passade på, under tiden han vibbade att multitaska. Vara assistent till Stefan 
 
Tanken var att cykla med honom idag. Minns inte om jag gjort det med denna häst innan olyckan, alla de andra har jag testat av (såklart inte Uffe då) men tänkte om. Kanske få vänja honom ifall jag missat, men sen å andra sidan. Även om denna häst vänjer sig, räcker ett kast till höger så ligger jag som en slät sill i marken, så vet i sören om det är så smart. 
 
Men iaf, så tog jag ut honom på Ljungagårdsvägen, gick ner till andra grannen. O jäääklar vilken power han gick med! Det var bannemej de lättaste bogar jag sett på länge! O ryggen ska vi inte prata om, herre gud vilken rörelse! 
Ser ett par horn sticka upp i hagen. Tillhörde bocken som låg där o tryckte. Bad till molnen att han ska ligga kvar där. Jag hade handskar på mig men var inte så sugen kl 20.30 på att få en flygtur för jag kände att kejsaren hade slagit på noztuben. Bocken låg kvar.
 
Ett kast!!!! ..... Denna häst.. Han är fan inte rädd för ballonger, vimplar, svärd, bågar, drönare, you name it.. Men grannens jordhög... Huggjord.. japp.. ett sandkorn flyttade sig i högen, gissar jag.. Asså.. Miljöträna vaddå? Jag får miljöträna fåglarna hemma så de kan börja flyga på mitt kommando, jordhögarna att flytta sig till andra sidan varannan dag, löven att flyga i olika riktningar när jag säger till.. Mutter mutter, matte vresig...
 
Vänder o himmel vad ståtilig kejsaren är! Han lyser! Han glänser i sin utstrålning inifrån. Han vill, han har power!
 
Han väljer själv att ta några travsteg o jag lät honom. Höll hårt i manen så man kan flyga i varje steg. Han sprang! stolt! Jag höll, så de krampa men låta han springa för egen maskin ville jag, för egen motor, för egen glädje! Saktade ner.. Om igen men fick för lång lina. En brall var nära att träffa mig i ryggen men fick bromsat ner honom snabbt så lyhörd han var trots viljan, bara det fantastiskt. Om igen, denna gång med rätt längd o hålla krampaktigt igen. Han sprang med power o schwung. I farten vänder jag på huvudet o ser ryggen jobbar så fint på båda sidor. Jag önskar jag kunnat springa till månen o tillbaks för hans skull. Han ville så gärna.. 
 
Vilken känsla! Det var ett powermoment att minnas!
 
Motigt gick han med in i stallet. Stod perfekt på alla benen (annars häller en höft, eller är skev mellan fram o bak eller hänger med huvudet eller på annat sätt visar att det känns något någonstans), högrest i hållningen o framför allt stolt!
 
Nikki var otroligt beroende av att få känna sig stolt! Ceasar Milan säger att hundar som tappat självförtroende måste man hjälpa. Tänkt ofta på det under åren sen jag hörde det. Kejsaren har inga problem att vara stolt men det måste var en otrolig känsla för honom att få känna sig fri i kroppen o känna sig stark. Klart man berömmer det till max. - Braaa Ex! Viiiilken stjärna du äääär! BRaaaa kämpat vännen! Waaaooww vilken kille du är, vaaaa!!!
 
14 månader.. Idag var det en glimt av power igen. Hela jag är trött på att rehaba hästar, att va orolig, att ha ångest, att känna mig otillräcklig, att va rädd för att göra fel, att misslyckas, men en sån här stund får alla de andra stunderna att blekna, sååå blekna..
 
Tur man har kort minne...