Vuxenlekar

Numera har vuxenlekar fått en ny innebörd i familjen..😂
 
8.30 söndag morgon i självaste Snapphaneland, Rössjöholms skog, smed vi oss ett svärd av bästa kvalisort (avbräckt torr bananböjd grankvist)
för att utkämpa den hårda striden..
 
Hade det kommit någon där, tror jag de hade hämtat vita tröjan😂..
 
Vi hade jättekul! Uffe var inte riktigt med på att rida mooot någon så nästan ryttarknä slogs an.. Än mindre att det sa klapp när ryttare simulerade kontakt med handklapp.. Han är så hjälpsam mot mig, inte utsätta mig för fara så han tar med mig bort från sånt😂.. Jag fick övertalat honom om att jag är ok, det är lugnt jag är trygg.. Sen gick det bättre, tom tyckte han det var vansinnigt kul.. Han är en liten racerhäst💖
 
Tyr tyckte det var kul de första 10 vändorna sen var husse bara apjobbig..
 
På eftermiddagen tog vi bilen ner till Hörby och Skånska Björnens träningsdag. En av fem Riddarföreningar i Skåne.
 
De övade Skillsbana och slimmade kvaltider till SM i maj på Hovdala.
 
Jäklar vad många moment men jösses så kul det såg ut! Det krävs riktigt bra kontakt och förtroende mellan häst och ryttare. På det ska häst tåla hela livet runt medeltid, hög musik, stor publik med massa show!
 
Supertrevligt folk i föreningen som tog mot oss med varm hand, berättade hur mkt jobb som ligger bakom träningen och hur mkt man tränar säkerhet med häst innan de får vara med och tävla. Reglerna har skärpts just för att minimera olycksrisk.
 
Momenten består i en skillsbana tex av det här: hopphinder med garoccha på kortsida
Peta till objekt till vänster med stor boll på baksidan som snurrar så du ska inte få den i nacken 😂(jag och namn, suck!) och
peta ner objekt på högersida, på långsidan
 
Förbi kortsida in på medellinjen för att stöta rörligt objekt på marken
Passera kortsida och in på trekvatslinjen och fånga tre höga ringar vänster sida i en serpentin, avsluta momentet på början av kortsida med att fälla ner ringarna i tunna som cirkuleras ett varv inkl släpper garocchan för att på mitten av kortsidan fånga ett spjut för att rida diagonalt mot ett lågt mål där du kastar spjutet och det ska fastna.
 
Samtidigt när kastet är gjort drar du svärdet som du har längst sidan (innan du kommit fram till kortsidans början), hoppar hindret från andra hållet och fortsätter i en ca 12-15m volt med 6 mål blandat höga och mindre höga (tänk hugga äpple) som huggs upp i från, avslutar mot andra trekvartslinjen med slag från sidan, en ring och ett slag med baksida svärd för att göra en Usväng och gå upp på medellinjen och fånga 5 låga ringar.
 
Alllt detta sker i en och samma gångart, nämligen gaaalopp..en del snabba byten på vägen jaaa, gulp..
 
Hur lång tid tog detta då? Kan du gissa? 1.17 var snabbaste tiden.. 1 minut och 17 sek.. HALLÅ!!! De va så coolt att se! så snabba moment och få kroppen att reagera på ändringarna så fort. Waow! Vilken utmaning för mig.
 
Att bli medlem i någon klubb i år får nog passera för min del. Jag tror det är ett/några år för tidigt. 
 
Man tränar varannan helg, hjälper till såklart på träningar, är med på shower och medeltidsveckor, man sätter upp medeltidstält och lever fullständigt medeltidsliv under dessa shower/uppvisningar. Min kropp är inte där och jag har inte styrkan eller energin. Kanske (och mest sannolikt) får jag inte tillbaks det så det räcker för att klara allt detta som krävs, så att ta medlemsskap skulle va att lura mig själv och de andra.
 
Det var iaf en sjukt kul eftermiddag att träffa dessa människor som glatt delade sina erfarenheter. Jag tränar vidare med det jag har påbörjat på DKA och så får det andra bli en morot för framtiden. Jag har otroligt mkt att lära först och är fullständigt övertygad att jag får lära mig det jag behöver hos DKA. Så får vi ta det från där.
 
Jag är glad att ha hittat något som intresserar mig, som väcker elden i mig. Det krävs otroligt mkt ridkunskap, styrka, fokus, känsla precis som allt annat med häst, men något med att få arbeta med hästen och känna hästens fullständiga glädje och energin som flödar gör att jag mår toppen. Jag flyger, jag svävar, jag får energi...Aaaah!
 
Sen att få lämna denna "normala" världen för en stund känns otroligt behagligt 😀👍..