Janets saffranskaka

Så trollade vi lite igen. Jag försöker verkligen hitta möjligheter att baka nått jag kan äta.
 
När man passerat 40 stre..flå.. Ehm.. 25 års strecket (jaah? Vaddåå?😒) är det som om varenda cell i kroppen skriker som kakmonstret i Mupparna KAAKA!! KAAAKA!!
 
 
Och när man då är multiallergisk finns bara kakor man själv bakar. Det är ju ganska bra egentligen, för är man riktigt sliten (som jag oftast är) blir det inte så ofta i alla fall.
 
Mina bakverk är "ganska snälla" eftersom alla är gluten/mjölk/soja/vitt sockerfria. 
 
Nu är det snart jul... Ingen högtid som gör mig lycklig precis, men försökte göra mitt inre kakmonster lycklig..
 
Så här blev receptet!
Eftersom morotskakereceptet funkar mer än väl, använde jag faktiskt det som bas.
 
2 st ägg
1 dl rörsocker
1/2 msk agave
(välj valfri vitt sockerfri lösning, går säkert välja dadelsirap istället för dessa två sötningar)
 
Vispas fluffigt. Håll skålen på högkant när du vispar så blir det snabbare fluffigt.
 
1 dl rapsolja i skålen
2-3 dl finrivna morötter ner i skålen
 
Ny skål
1 dl mandelmjöl
1-2 dl Lailas Gula mjöl (lite osäker men färdig smet ska va ej för kompakt utan mer nääästan lite för normal mot lös
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk fiberhusk
1/2 pkt ca saffran ( en genomskinlig oval platt burk, som vanligt mätte jag inte😂, förvånad? Va ska jag gissa.. Kanske 1/2 tsk typ?)
Några droppar gul karamellfärg, totalt oviktigt men ville ha den gul
 
Fördela det torra jämnt, häll i första bunken, vispa sakta med elvispen tills det blandats. Bör vara normal mot liiiite lös nu.
 
Olja och glutenfri skorpmjöl i form, låt extra skorpmjöl ligga löst på botten.
 
Häll i smet i form, skjuts i ugn, 175 grader, längre än vad man tror, mellan 30-40 min, testa med sticka.
 
Vänd upp på bakplåtspapper och rulla in den, all fult behövs på glutenfritt bakverk.. Om den ens hinner svalna innan kakmonstret skriker😂..
 
Här ser du ett kakmonster till i familjen..Totalt oskyldig.. Tootalt..
 
Ehmm.. En.. Typ.. Bild..på.. Tja jaa resterna av kakan...som va en kaka..😂
 
 
Se upp för kakmonster på Ljungagård!!!
 
Snart kommer recept på Janets Kärleksmums