Norrmalmstorgsrånaren

Tror du på allt du ser och alla du möter?
Får du rätt vibbar direkt av folk eller känner du omgående vad det är för filur?
 
Skrattar för mig själv..
 
Ibland undrar man..Jag kommer nog aldrig bli en människokännare, jag tror alltid på det goda, alltid ett leende med ett leende och ett leende betyder helylle.. Visst? Säkert fler med mig som känner så...
 
Men ack när sanningen nosar en i hälarna, då kan man allt trilla baklänges och förundras över sitt eget aggerande..
 
Jag bara måste berätta en händelse som inträffade i veckan. 
 
Det är så i tiden att Emma snart ska få sitt körkort. Vi är på billetarjakt. Efter många bilars tittande så föll en i smak, stod i Helsingborg på en bilfirma. Stefan sett ut men Emma fick själv ge tumme upp eller ner, så Emma och jag körde in till Helsingborg. Vi letade efter ett vitt staket som visade sig vara svart, med en vit villa som visade sig vara en senapsgul lagerbyggnad, så bra är Stefan på detaljförklaring 😂
 
Men iaf, inklämt mellan två byggnader låg en pytteliten bilfirma med uppklämda bilar som fronta oss genom ingångens väg fram till entr'en.
 
Vi hittar snabbt den aktuella bilen och det blir stora tummen upp! En äldre man kommer inrusande, fler kunder på ingång men hälsar glatt med ett så gott leende så man smällte! Rund och go, storväxt mysfarbror berättar han att han  själv har 9 barn så han vet precis hur det är och småskrattar sådär lite bubbligt som bara storväxta jultomtslook-a-like kan göra... Emma och jag trollbands av charmen fullständigt. Bil det blev, en stadigt handslag med orden-Lycka till gumman!! till Emma...
 
Vi dansar ut på lätta fötter och säger i kör-vikken go gubbe!!!
 
Innan vi hinner fram till vår bil kör den goa mysiga jultomts-look-a-like gubben upp vid min sida och säger
- Har inte din man berättat vem jag är? 
 
Hmmm.. På en sekund hinner jag tänka.. En avlägsen släkting? En gömd bror? Lärare? Ah, rektor från en fd skola såklart..
 
-Ehmm.. Naeh?!!
 
- Vet du vad Stockholmssyndromet är?
 
-Eöhmm.. Jaahh.. Typ när förövaren får offren på sin sida?! Svarar jag och tänker det här blev ett märkligt ordbyte..
 
-Ja, det var jag! Det var jag där inne, säger jultomts-look-a-like gubben med ett leende och fortsätter:
 
- Det är jag som är Janne Ohlsson! Du ska få ett signerat ex av min bok med dig hem, jag lägger den i bilen sen! HEJ! ...säger gubben och rallar iväg i den lilla röda  bilen i en jäkla fart...
 
Kvar stod vi i regnet, funderade över.. Vem fasen är Janne Ohlsson? En bok? Ah! Men vänta nu! Han är ju såklart ett offer.. Jag minns nu hur det där med Stockholmssyndromet kom till, såklart, han har ju varit med där (var de nu var?)såklart och blivit tagen som gisslan..Emma har inte den blekaste vad varken det ena eller det andra var..
 
Aprang in i bilen, googlade snabbt.. Tappade hakan i en rallychock med asgarv som total tystnad.
 
Ni som är i min ålder och några vårar till, har väl nu räknat ut vem jultomts-look-a-like Janne Ohlsson var? Hahaha!!
 
För er som är för unga för att minnas kan jag berätta.. 1973 (japp mitt födelseår) gick en man in på en bank i i Stockholm med en kpist hängandes runt halsen, tog gisslan och skadade lite folk, krävde att Clark Olofsson skulle släppas inkl 3 miljoner svenska kronor och få gå fria då såklart.. (Clark var en kriminell snubbe med fett CV från andra sidan spelplanen om jag uttrycker mig milt)
Förövaren blev vän med gisslan, dom tom satt och spelade schack där inne under gisslandramat och fick gisslan att gå i försvar för honom mot poliserna. Dramat pågick i fem dagar, avslutades med att polisen tog till tårgas för att få stopp på det.
 
Kan läsa mer här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Norrmalmstorgsdramat
 
Mannen var Janne Ohlsson... jultomts-look-a-like gubben med det bubbliga skrattet..bilhandlaren..mannen med leendet..
 
Vi asgarva!! Asså seriöst??!?? Sen blev vi skiträdda!! Tänk så lättlurad man är!! Vi lockades in i extrem trygghet på ett par minuter och jag lovar, hade han sagt att bilen stod hemma hos honom, bara att hoppa ini bilen, han bor ju ändå bara i närheten så hade vi gjort det för i vår värld var han jultomts-look-a-like..
 
Pekade pekfinger till Emma och sa:- Låt dig Aaaaldrig luras! Är någon så trevlig mot dig nån gång igen så s
springer du på andra hållet!!
 
Janne ska ha suttit inne 20 år, när han kom ut fick han välja, kriminell bana igen eller bli Svensson, valet blev nr 2...En bok kom till och ett jobb måste man ha..
 
En märklig upplevelse med många tankar..
 
Emma servade bilen idag och i handskfacket låg den, boken, signerad och allt...