Reflektion 2015 - Välkommen 2016

Vad betyder ordet reflektion (Reflextion)? Enligt Wikipedia betyder det återkastande våg.
 
"Ett centralt syfte med reflektion är att utveckla sin kompetens ur sin
egen vardag och börja förstå varför man handlar som man gör" är en beskrivning (Svenska Språket-sida)
 
Exakt den här dagen för ett år sen, sa jag till Stefan :- Jag vet inte varför med 2015 känns som ett tungt år.
 
Hur kunde jag säga så? Vi hade redan varit med om att förlora fantastiska familjemedlemmar, kunde det bli värre?
 
Året har varit extremt tungt, som magkänslan gav sig sken av. På gott och ont vill jag lägga till.
 
Min älskade Nikki fick lämna oss för de gröna ängarna. Det finns inga ord tillräckliga och inga tårar som slutar. 
Jag har flertalet vänner som även de fått lämna sina häst-vänner till samma plats detta år, jag känner med er.
Vänner som förlorat sina barn detta år, inga ord finns.
Eftersvallet efter de första dödsfallen gav sig till känna, med pappersexercis som var helt orimliga. Känslor som rullas upp fram och tillbaka. Eftersvall efter nästa dödsfall som följde.
Att ta hand om sorgen, har inte funnits tid än vill jag säga.
 
Någonstans i första kvartalet gav familjens energi upp, det fanns inget mer att ta av. Det som varit så självklart i 10 år, var inte självklart längre. När energi tar slut, tar kroppar slut, tar sinnet slut. Man inser att man är ganska liten och väldigt ensam.
 
Att ransaka vän-listan var ett måste, men för det, ett tungt beslut med tårar. Saknaden kommer över en mellan varven. Men tittar vi tillbaka, var det ändå rätt beslut. 
 
Det är tungt att man inte själv har kunnat vara en god vän detta året till de vänner man valt. Jag har vänner som även de förlorat familjemedlemmar, men orken att stötta någon annan detta år, har inte funnits och det är något jag måste, egoistiskt för mig och min familj, bara acceptera.
 
Att titta över ekonomi, äta än bättre mat, att ändra mer i vardagen som att ta bort TV tittandet, planlägga varje dag för att få organisationen i familjen att rulla utan att tänka, ändra rutiner.. ja.. vilket jobb.. 
 
På detta ska en arbeta full tid som om inget har hänt och en ska försöka hålla sig smärtfri och ha koll på varje steg som sker på gården så inget hinner rinna mellan fingarna.
 
Lika mörkt och tungt som det varit, har fantastiska ljusglimtar kommit till oss. Betoning på fantastiska..
 
För att bara komma bort från allt, lämnade vi landet. 
Resan gick till Algarvekusten, pensionat Casa Vista Bonita, Marianne och Göran. Det var precis vad vi behövde. Marianne och Göran, helt fantastiska människor, med så mycket värme, omtanke, skratt, kortspel och quizzkamp! Det var energigivande. På det sol, utsikt, bilåk och nya bekanskaper. 
 
 
 
I april kom Ulysse, vår Uffe till oss. Han förgyller vår tillvaro med energi, värme och vänskap. Denna lilla häst med ett så stort hjärta. När vi var och tittade på honom blev mitt svar nej, vi var ju helt slut, skulle jag orka en häst till, en NY häst, som dessutom behövde nått av mig? Jag hade ju inget att ge. Jag orkade bara inte och sorgen efter Nikki var tung. Inte mycket info om hans kunskap fanns heller. Men ack...ingen oro på kunskapsfronten hade behövts, han är kompetent och utbildad.
Jag är glad att han finns hos oss nu. Det är han som ger mig energin att fortsätta, tron på mig själv och ger mig mitt leende varje dag. 
 
Bågskyttet till häst blev av i år. Så i höstas byggde vi inomhus-bågskyttebana av en del i ladan. Att larma iväg en pil (150-200 km/h) är en otroligt befriande känsla. 
 
Träffade nya WE (Working Equitation) vänner genom facebook. Goa människor! Vi har nu träning tillsammans 1 tillfälle/månad. 
 
Feldenkrais bekantskap blev av och kan bara säga, do it! Anna Gunnarsson Annas Kroppscentrum
 
Vi blev bjudna till en fest. Skulle vi orka gå på fest? Ett 50 års gille för Anna Solsickan, såklart medeltidstema med gläder, mat, tält, musik i tidsanda. Ni kommer få se henne på TV under nästa år vill jag tro. En Peter Gerdehag film (Kokvinnorna, Hästamannen)
Vilket sju dundrandes fest alltså! Vilken energi! Vilka människor! WAOW!!!!
 
Hösten lämnade vi landet igen för en ny resa till Portugal. Denna gång till Alentejoområdet Portalegre och Herdade de Coutadas, Joana Salemas vackra urportugisiska herrgård. En vecka som blev totalt upp och nervänd med fantastiska bekantskaper, utsikter med stora insikter vill jag lova. Jag lärde mig otroligt mycket om mig själv den veckan, allt är inte grönare på andra sidan och alla kämpar för sitt. 
Nya bekanskaper tog jag med mig hem, fantastiska människor. Andra lämnade jag kvar där, tackade för mig och önskar lycka till i framtiden.
 
 
Vi avslutade trippen med att ta en vecka hos Marianne och Göran för att boosta oss igen. Återträff med bekanskaperna var kul, ny quizzkamp med Engelskmännen så klart, ahhahah!! Och plockade oliver gjorde vi ju!!
 
På flygplatsen i Köpenhamn, valde jag att lämna en del av sorgen. Jag bestämde mig, att lite av ryggsäcken lägger vi här så tar "städerskan" det senare. Jo, faktiskt. Jag har hört att man ska bestämma sig och det gjorde jag.
 
Emmas företag Style by Schatz går lysande. Praktiken hos Makeup artisten Sofia Boman ger kunskap att bära med sig i livet. Sofia är en glädjespridare, alltid glad, som ger av sig själv. Tack Sofia du värmer! 
Emma arbetar för full maskin med skola, praktik och arbete i företaget inkl är snart klar med hemsida och nya visitskort ska göras klart. Ett projekt som än är hemligt klurar vi på, bör vara klart i slutet på nästa år.
 
Stefans syster Sanna har kommit in på Marinbiologutbildning i Australien! WAOW!! Vi ser mycket fram mot att följa hennes resa dessa 4 åren. Vem vet, kanske hamnar vi i Australien om några år för besök :)
 
 
2016?
 
På samma sätt som man kan lämna bort en del av sin sorg, tror jag man måste besluta sig för hur man vill framtiden ska se ut. Att sätta mål tror jag är viktigt. Jag har aldrig haft svårt för det, men när målet kommer till att alla ska va friska, ja.. då bleknar väldigt mycket runt om en.
 
Men om jag ska säga något inför 2016 så är ett mål att få ha kul! Att fortsätta våga låta dåliga energier vara och våga lita på att då kommer bra energier till en.
I hästeriet hoppas jag under våren kunna få träna för Patrik Böhme och lära mig mer om militärkonst och stridskonst. 
Bågskyttet hoppas jag kunna träna både hemma och för tränare. Kommer en tävling i närheten, tror jag att Tyr och jag kommer befinna oss där.
Så klart Lindah-träning, jag är fortfarande SIS (skit i sadeln) 
 
Var är jag om 5 år?
Ett mål är att sätta 5 års intervaller. Var är jag då om 5 år? Jag vet inte.. Men då kör vi en Kjell Enhager, OM jag visste, vart skulle de vara då?
Ja! Då är det några månader om året i Portugal på en hästgård för mer ridkunskap, att vi bor i den lilla lägenheten här hemma på gården alt har flyttat till något mindre, har 1-2 hästar kvar och alla är friska! 
 
Hur har ditt år sett ut? vad önskar du för 2016? var tror du att du befinner dig om 5 år?
 
 
 
 
 
Jag önskar Er alla ett Gott Nytt År 2016!